MUKADE-CZ k výročí o hláškách postav, které používá v běžném životě: Hornsterovu ,,Nebud' ..., doktore'' bych obvod'ákovi asi neřekl

28.04.2023 18:57

 

    Každý ohlas zkušeného hráče ohledně Vietcongu má svou cenu a hlavně hodnotu. I proto byl v předchozím článku osloven [AT]Peter Shannon_CZ a nyní přesedláme od Alpha Teamu do bývalých Elit'áckých řad, kdy byl zpovídán mnoholetý hráč a člen, byt' už dnes neaktivní, nicméně svoje Čestné místo ve Vietcongu a v našem týmu má. Je jím náš milý host MUKADE-CZ , i když do svých posledních herních dnů svůj nick pozměnil na MUKADE bez státní přislušnosti, ale holt zvyk je zvyk s CZ. :-D

V tomto rozhovoru se pochopitelně budeme opět bavit hlavně o 20 letém výročí působnosti Vietcongu v aktivním online prostředí, respektive části hry Více hráčů (no dobře tedy - je zvykem i mezi českými hráči odjakživa psát multiplayer. Tak možná se časem s těmito slovy polepším :-D ). Každopádně je tohle zároveň poslední rozhovor o výročí. Je totiž jasné, že se pořád nebudeme s každým osloveným hostem, který pozvánku přijme, bavit pořád dokola o tom samém - to už by jako stereotyp ani zábavné nebylo.

Mnoho hráčů a to včetně těch bývalých, co skončili s Vietcongem vcelku brzo, by možná ani nevěřili, kam až se se svou výdrží dostali bud' ti nejdéle ''sloužící'' a nebo k online aktivitě do dnešních dnů přispěli i ti, kteří se na herní servery vrátili po pár nebo několika letech. A nebo se dokonce i našli nováčci, kteří si Vietcong zamilovali, s hrou se seznamují a kdo má dobré úmysly zahrát si dobrou hru a prožívat ji s ostatními, ten se mezi ostatní hráče dobře zapracuje  ,,Minimálně u nás byl Vietcong úspěšný, takže bych se asi ani nedivil. Na druhou stranu 20 let je veledlouhá doba a jakékoliv aktivní zázemí je úspěch. Záviděl bych jim jejich vytrvalost a chut' do hry,'' svěřuje se v rámci předmluvy MUKADE.

Dokonce se poslední dobou zdá, že k novému dobrovolnému náboru ,,si zapařit'' Vietcong po internetu, se přidávají v posledních měsících a týdnech i nové hráčky, což můžeme my, ostří hoši, ostatní jen a jen kvitovat. :-D Ne - ted' zcela vážně: Člověk se často setkává s tím, že nové holky mají velký zájem na tom se naučit s ovládáním svých postav, hru poznávat všeobecně, touhu si dobře zahrát a jak to vlastně na herních serverech chodí, protože některé jsou se svým nastavením specifické a to se bavíme zejména o těch kooperativních na TeamRespawn. A hlavně čím vyšší počet hráčů na serveru je, tím víc je pak nováček pařbou pohlcen. Takže stačí, když se přiloží ruka k dílu a novým milým slečnám v případě potřeby a jejich zájmu se pomůže, protože tím zároveň my ostatní přispějeme možná k tomu, že se z nich stanou stálice, které s námi budou Vietcong i nadále online rády udržovat. :-)

Ale zpět k našemu hostu v rozhovoru. I když se to prakticky pořád opakuje a jinak to vlastně ani nejde se zmiňovat o tom, že u mnohých z nás u Vietcongu individuálně drželo něco jiného. Každý jsme si něco našli, ale na druhou stranu je pravdou, že ty oblíbené záležitosti byly většinou společné, at' už to bylo nejčastěji provedení zpracování džungle, její skvělá grafika na tehdejší dobu, hratelnost, hlášky, vtipné prupovídky postav v rámci výtečného českého dabingu (vůbec nejlepšího) nebo kapitola sama o sobě - což je řeč o velmi oblíbeném Výcvikovém Seržantovi (a to si asi opravdu nemusíme nijak moc zvlášt' připomínat, jak kdysi dávno po roce 2003 byli někteří z nás dost překvapení, jak bez ostychu a otevřeně tento cholerický instruktor vystupoval a jak si na nás, na vojína Hawkinse, ihned zasedl v 1. části výcviku na opičí dráze.)

,,Džungle patří k Válce ve Vietnamu stejně, jako Defort k rádiu,'' má jasno ,,na dobu, v které vznikala hra, se autorům podařilo znázornit atmosférické prostředí skvěle. Šlo vidět, že jejich výlet do Vietnamu se vyplatil.''

Jak je vidět, tak u MUKADEho si Vietcong získal a zcela jistě u sebe svoje čestné místo má, at' už na ploše přímo v PC nebo symbolicky ve svém Srdci a ve svých vzpomínkách. Je pravdou totiž to, že naše býválá Elita nebyla uzavřenou skupinou, ale byli kromě toho jsme vcelku početní (i když ta ojedinělá početnost vydržela jen chvíli, než se počet aktivních členů zase snížil, protože se postupně vytratili a zůstalo stabilní jádro), ale hrávali s námi i další známí přátelští hráči - jako příklad jednoho z nich bych jmenoval dalamanka (u Petera Shannona s oblibou přezdívaný jako ,,dalajlámek'' :-D ) . Takže z našeho pohledu vlastně hrály u nás 2 faktory zásadní roli v tom, že jsme utvořili jednak fajn tým a jednak nás společně ucelil Vietcong jako takový.

Byly to časy, na které se ani zapomenout nedá, protože jsme společně odehráli hodně hodin, skvělého a především soudržného Coopu (zcela vyjímečně na odreagování i DeathMatch), což se nemusí v každém kolektivu povést, jelikož jak už to bývá i v reálném životě, často hraje roli lidský faktor a povaha člověka, které může značně negativně ovlivnit okolí. U nás se nic takového nikdy nestalo, za což po 20 letech všem bývalým členům Elity a dalším našim známým spoluhráčům, kteří si tento článek přečtou, děkuju! A taktéž samozřejmě i našemu hostovi, se kterým se nyní můžeme pustit do hlavní části tohoto svátečního rozhovoru. A tradice na závěr předmluvy se nezapře, takže příjemné a zajímavé čtení Vám, čtenářům přejeme!

 

 

Nazdar, kamaráde. Jak se máš po osobní stránce, vychází většina věcí podle tvých představ?

Mám se skvěle. Věci mi sice podle mých představ nevycházely nikdy, ale naučil jsem se nemít představy, takže od té doby věci vychází.

 

Dáváš si relax ve svých volných chvílích u nějaké PC hry, Xboxu a podobně?

Konzoli nevlastním, ale na PC jsem věrný strategiím a příběhovkám. Pár měsíců zpátky jsem rozehrál Stronghold Crusader, který jsem nikdy nedohrál, Frostpunk, který mě hodně nadchnul, aktuálně se věnuji Red Dead Redemption 2 s cz titulky a taky po očku sleduji nějaké chystané hry jako Tekken 8 nebo pokračování Frostpunku.

 

Podobně, jako u [AT]Petera Shannona_CZ, se budeme v tomhle rozhovoru zabývat jak jinak, než 20. výročím Vietcongu. A stejně jako u Petera mimo svou recenzi ve výročním článku zkus čtenářům sdělit, jaký máš názor na to, že se jedna hra může online uchytit na tak dlouhou dobu, která se už odted' bude po té metě 20 let už jen hezky a zároveň úspěšně natahovat?

Ta aktivita dostala tvrdou ránu s koncem oficiální podpory, ale je úžasné, že si s tím komunita dokázala poradit a znovu ten mult'ák obnovit. I když z těch hráčů zbyla jen hrstka, pořád to něco vypovídá o oblíbenosti. Nicméně Vietcong není ojedinělý a těší mě, že ještě jedna hra mého dětství si udržuje hráčské zázemí.

 

Určitě zásadní roli hraje to, že je Vietcong českým produktem, včetně mnohokrát omílaného českého dabingu, který je jednak vysoce kvalitní a s hvězdným obsazením našich herců, že?

Pro mě je to nejlépe nadabovaná česká hra s velikým náskokem. Je to i proto, že charakter té hry umožnil dabérům vyniknout a zapojit emoce do výkonu. O dabérech se toho proneslo hodně a já bych připsal velký kredit i režisérce paní Alici Hurychové, která odvedla skvělou práci, že z protagonistů vymáčkla takový výkon. Je škoda, že nejsou zachované nějaké videozáznamy. To by byl fakt klenot.

 

Která z postav ze hry bude pro tebe hned tou první, na kterou si vzpomeneš, když se řekne výročí Vietcongu? Bude to¨ často oblíbený Výcvikový Seržant nebo tvoje postava, za kterou si hrál po internetu - Steve R. Hawkins?

Asi to bude Výcvikový seržant, jak huláká na Hawkinse. Ale jako postavu si určitě vybavím Steva. Když vlastně hra začíná a končí jeho vypravěním, tak to beru jako jeho příběh. Potom se mi vybaví taková slovní spojení jako Hotel 6, modrorudej Charlieho hadr a další hlášky postav, které se občas snažím zapojit i do běžného hovoru, ačkoliv Hornsterovu ,,Nebud' ..., doktore'' bych obvod'ákovi asi neřekl.

 

Co říkáš na to, že vývojáři vzali hru, co se vývoje a zpracovávání plánu týče, dost realisticky v tom smyslu, že se vydali přímo do Vietnamu, nafotili tam místní přírodu a zakomponovali tam reálného Le Duy Nhuta? Ono přece jenom kvůli tisícům snímků letět na druhý konec světa na pár dnů asi nebyla levná záležitost (a to né, že bychom koukali vývojářům do rozpočtu), ale že to vzali skutečně až takto ,,od podlahy'' ?

Nejsem úplně od fochu, ale dokážu si představit, že by tohle byla běžná rešerše u herních studií. Aspoň teda z mého dněšního pohledu. Neznám ty podmínky tehdy před 20 lety, každopádně díky tomu kroku dokázali navodit výbornou atmosféru. A ztvárnit svého průvodce jako stopaře do hry mi přijde jako originální poděkování.

 

A možná s tím má taky co dělat, v jaké době byl tehdy Vietcong vyvíjen. Internet a vůbec zdroje informací o Vietnamu nebyly tak přístupné jako je tomu dnes po 20 letech? O to víc je nejspíš obdivuhodné, jak hra na hráče působí a vůbec, jak dokázali vývojáři nastínit podobu jichovýchodního asijského prostředí?

To je otázka, jestli by se do Vietnamu vydali i s dnešními podmínkami, nebo by prostě spustili Google Street view a místo Nhuta bychom měli pana Trana z brněnské večerky. Já myslím, že si sedlo všechno tak, jak mělo a to včetně doby, ve které byl Vietcong vyvíjen.

 

Nejtypičtější pro Vietnam budou asi rýžová pole a jedna z misí, kde Hawkins vyleze z tunelů u řeky Song Nong - tedy tzv. delty řek v džungli. A také samozřejmě nesmíme zapomenout na husté džungle a ty si pamatujeme jako místo s nejvíce přestřelkami?

Rýžová pole jsem moc nevnímal, ale tunely jsem si užil. Asi jsem divný, ale mě to procházení fakt bavilo. Pokud jde o tu část po tunelech, kterou zmiňuješ, tak zvlášt' na ,,Těžkou'' a ,,Vietnam'' obtížnost to byl neskutečný nátěr. Než jsem se dostal k lodi, byl jsem obvázaný jak mumie a zabil by mě náboj i kdyby ho po mně jen hodili. A přestřelky v džungli jsem si užíval asi nejvíc. Zejména, když jsme se s týmem kryli vzájemně, postupovali dopředu a pálili po nepříteli kromě střeliva i nějakou tu urážku.

 

Které hlášky ze hry jsou a navždy budou ty nejlepší? Ty sám si párkrát už pronesl, že některé jsi vzal ,,za své'' a používáš je ve svém životě běžně. :-)

Samozřejmě, ty nejlepší hlášky se do běžné mluvy zrovna moc nehodí. Ale občas si beru jídlo od místních Vietnamců a už párkrát mě napadlo, že bych mu řekl ,,Díky, Trung-si'' . Ale tak daleko jsem se ještě nedostal. Ale třeba Hornsterovu ,,Na co máme k... letectvo'' anebo ,,Lopatu už nechci ani vidět'' se dá s lehčími změnami uplatnit i v realitě.

 

Vzpomeneš si, když jsme se v mailu bavili o hlášce, kdyby Hawkins řekl: ,,A už toho mám ... dost! Tohle mě naprosto regulérně vyzouvá z bot!'' Psal jsi, že tohle by byl nejspíš tvůj poslední smích v životě. :-D

Asi ano. Ale Hawkins má sám o sobě dobré monology. Třeba, když se brodí tunelama, nebo když obere nějakou mrtvolu o prachy.

 

O remasteru Vietcongu od T. F. si slyšel a viděl ho?

Ano a ano. Ty grafické změny nejsou tak patrné, ale řekl bych, že ten frajer vylepšil, co mu engine hry dovolil. Celkově hra vypadá o malinko líp.

 

Na internetu se objevily i zmínky o tom, že by se mohl vyvinout i Vietcong 3, který by měl vypadat naprosto stejně, jako dnešní graficky a reálným obrazem nejvymakanější hry s tím, aby určité rysy původního Vietcongu z roku 2003 a potažmo i Fist Alphy zůstaly stejné. Co si o tét myšlence myslíš?

Asi bych řekl, že z toho nápadu zůstane jen u té myšlenky, jakkoliv je hezká. Ono se hezky poslouchá o Vietcongu v dnešní grafice, ale všichni víme, jak dopadl Vietcong 2. A než další takový průser, tak radši hrát 20 let starou Jedničku.

 

Mimo to, i kdyby se podařilo zase sehnat všechny původní dabingové herce, jejich hlasy by už byly hlubší a možná by k mladému Hawkinsovi, Defortovi a tak dále, už moc neladily. A kdo by kromě toho třeba mohl nahradit Miroslava Středu v roli Výcvikového Seržanta - měl bys představu?

Kromě pana Středy by se nejspíš všechny původní dabéry sehnat podařilo. Po tolika letech jejich hlasy budou rozdílné, ale dalo by se na ně zvyknout. A jistě by se našel i nový dabér pro výcvik, ačkoliv původní protagonista nasadil lat'ku móc vysoko. Jako příklad bych mohl uvést remake Mafie, který se povedl, pokud jde o namlouvání postav.

 

Já se ještě na moment vrátím k tvému hodnocení Vietcongu po 20 letech, protože co o tobě vím i z jednoho předchozího rozhovoru, tak ty vlastně jsi příliš moc neholdoval PC hrám typu akčních stříleček, ale spíš nějaké strategie?

Je to tak. FPS hry, pokud bych je měl vyjmenovat, tak kromě Vietcongu, jsem asi rok hrál po síti Battlefield 1 z roku 2016 a Metro Exodus, který jsem hrál převážně kvůli příběhu a který byl skvělý. Víc jsem toho nezkusil, protože tak jako Vietcong by mě nic nebavilo.

 

V čem si vlastně Vietcong jakožto právě střílečka zasloužil u tebe své Čestné místo?

Lokalizace, hratelnost, atmosféra, ale v prvé řadě to byl zábavný multiplayer, u kterého jsem proseděl hodiny. Nejvíc asi sedm hodin v kuse, ale to jenom proto, že nade mnou byl frajer, který se blížil k tísícovce zabití v nějakém CTFku a mě zajímalo, jestli to zvládne.

 

Ty sám si do Vietcongu přispěl pár videama. Nebudu počítat s výjimkou Krátkého Vietcong Filmu ta Elit'ácká a unavovat tím naše čtenáře, ale udělal jsi i ,,Vietcong fan trailer 2012'' ještě relativně v době, kdy jsem web teprve rozjížděl. Tohle video jsi měl hotové za cca. 8 hodin. Vzpomeneš si na ten čas sestřihu a jak tě vlastně napadlo si takové video udělat a zveřejnit?

No, tenkrát jsem se nějak začal začínat zajímat o edit videií a ten trailer byl můj druhý pokus o takové video. Předtím jsem ještě sestříhal jedno video na jinou hru a... vypadalo to tragicky. Důvod, proč jsem udělal takový pokus o trailer bylo, že jsem chtěl přispět troškou do Vietcong komunity. Bylo to už tehdy na zastaralé sestavě a vytvořené jen v Sony Vegas. Jde tam vidět situace, kdy letka bombarduje Nui Pek z konce hry a já jakobych se snažil o zpomalení záběrů. Jenomže tomu tak nebylo, mně se ta hra při nahrávání takhle sekala.

 

Nakousnul jsem Krátký Vietcong Film (CZ) tady u nás na webu, který má být v rámci jistých možností pojat jako skutečný film (mise Přílet a Lékařský výjezd), akorát se pořád sledující divák divá Hawkinsovýma očima jako při klasické hře. Pro mě osobně je to největší filmový projekt, protože jsme na něm ty a já spolupracovali a největší zásluhu na něm máš pochopitelně ty. Jak vzpomínáš na tuhle dobu, kdy jsme spolu konzultovali jeho realizaci?

Ani už nevím, koho to napadlo, nebo kdo s tím přišel, každopádně se nám tam povedlo promítnout pár vtipných situací. Vím, že nahrávání řečnění postav ve hře byla strašná drbárna a potom i následná úprava. Ani nevím, kolik hodin mi to zabralo, ale dost jsem si oddechl, když jsem měl hotovo. Ta práce by rozhodně byla příjemnější na lepší sestavě. O kreativní část jsem se starat nemusel, tu jsi mi posílal ty v Poznámkových blocích. Na nich šlo poznat, jak tu hru znáš nazpamět', když víš, která postava kde co řekne.

 

        Odpověd' redaktora: No mám pocit, že jsem to byl já, kdo s tím nápadem přišel. :-) A su moc rád, že jsi to dotáhnul až do konce. :-) I ted' mockrát dík za tenhle speciální ,,filmeček'' , který žádná jiná a zejména česká komunita ve Vietcongu nemá.

 

 

Dodal si tam podle mě největší pecku, což jsou Hawkinsovy halucinace, kdy se mu zvláštně na obloze v misi ,,Lékařský výjezd'' u vesnice kmene Jarai, zjeví Výcvikový Seržant, který ho ,,z*-/e''. Nicméně tohle bylo myslím z tvé hlavy, aby ten film stoupnul ,,na ceně'' a byl něčím zajímavějším, že? Navíc si k tomu musel zapojit i jiné programy s efekty (jsou zmíněny v titulkách na konci) a tak to vůbec asi nebylo jednoduché?

Zrovna ten efekt jednoduchý byl, ale Sony Vegas ho neumí, takže jsem sáhl po After Effects. Tenkrát mi přišel jako dobrý nápad začlenit do videa i Seržanta a jak jinak, než když řve na Hawkinse. Když tak na to vzpomínám, tak Výcvikář má spoutu hlášek, které by se daly napasovat na každou akci, kterou Hawkins provede.

 

V rámci výročí nicméně přece jen věnujme alespoň pár otázek ohledně našeho již dávno rozpadlého Elit'áckého Kolektivu (pozn. red. - kolektiv s velkým písmenem ,,K'' je tak vždy záměrně psán, protože Elit'áci byli velmi dobrá parta Coop hráčů, kteří svorně drželi při sobě a nikdy nedošlo k sebemenšímu konfliktu a hádkám mezi sebou). Jak ty osobně vzpomínáš to, že jsme sice spolu dříve normálně hrávali na mým herním serveru a najednou jsme od roku 2012 v červnu měli i webové zázemí, takže nově založená Elita mohla začít fungovat řekněme oficiálněji díky webovému zázemí?

Pamatuji, že nám patřila většinou víkendová dopoledne, takže jsme se dokázali potkat ve slušném počtu. A bylo to fajn. Kolikrát to nebylo ani tak o nějakém hraní, ale hlavně o pokecu s našima lidma a ten Coop k tomu byl ideální. Ale s webem jsi tomu dal nějaký jízdní řád. A nakonec to přerostlo v takový Vietcong magazín. Vůbec bych se nedivil, kdyby jsi časem oznámil, že budou novinky vycházet i v tištěné podobě.

 

            Odpověd': Ne, tak tištěná podoba fakt nehrozí po 20 letech ani v nejmenším hele. :-D Ale navážu na tvou odpověd' - su moc rád, že se všechno povedlo prakticky od A do Z.

 

 

Za tu dobu 11 let, co web dodnes máme (pro všechny hráče a fanoušky Vietcongu), máš jakou nejoblíbenější Novinku, která byla kdy publikována? A jako nechcu ti určitě nijak nadbíhat, ale rozhovory s hráči a dokonce i s vývojářem z bývalého PTERODONu '' Shigorem Birdmanem '' jsou podle mě opravdu ten nejvíc vynikající nápad, který se dal zrealizovat? :-) Tohle je za mě jednoznačně TOPovka.

V tom s tebou souhlasím. Sehnat k rozhovoru jednoho z vývojářů je kapitální úlovek. Jeho zpověd' jsem si užil od začátku do konce. Zvlášt' ty části, kde odhaluje nějaké zákulisní informace. Tohle trumfnout může už jen jedno jméno.

 

Znal jsi i jiné fanouškovské stránky, kde by hráč mohl sledovat Novinky, včetně těch oficiálních, kde mají autoři a redaktoři webů ověřené informace, že se k Vietcongu chystá něco nového?

K Vietcongu jsem se dostal až v době, kdy hra byla asi 4 roky venku a moc novinek už nepřicházelo. Některé weby jsem  navštěvoval, ale spíš jen kvůli nějakému infu o hře. Potom bylo pár diskuzních fór, ale ty byly taky víceméně mrtvé. Momentálně nevím o ničem jiném, kde by vycházely novinky, kromě tradičních herních zpravodajství.

 

Vietcong přežil pád GameSpye, který původně provozoval veškeré herní servery ve všech verzích hry (v1.01, 1.41, finální 1.60 a podobně). Po ukončení většina hráčů odešla. Myslíš si, že by ten ,,boom'', který si Vietcongu udržoval, by alespoň z části byl dodnes? Protože po GameSpy se přešlo k Q Trackeru, nicméně ten vydržel jen pár let a prozatím doted' se funguje přes ,,master server'' ?

Tohle si netroufám odhadnout, ale asi dá předpokládat, že ta účast by byla násobně vyšší. A to, že se Vietcong nedá legálně sehnat, účasti taky moc nepřidal. Je to jedno s druhým a hádám, že je malý zázrak, když se sejdou hráči na serveru bez domluvy nezávisle na sobě.

 

Z prvopočátků se hledaly ale alternativy, jak Vietcong dál hrát online. Kdo by to byl nakonec řekl, že stačí přímo ve svém PC/notebooku jen najet do cílené konkrétní složky a někde jen něco přepsat a uložit, že? Elegantní, pohodlné a tak jednoduché.

Hlavně po mně nechtěj vysvětlit jak to funguje, nerozumím tomu ani koňský lofas. Ale umím si představit, že i to spoustu lidí odradí, protože prostě nechtějí něco přepisovat ve hře, jakkoliv je to jednoduché. Ale cením si toho prvního, který na to řešení přišel a vypustil to do světa.

 

Původně totiž měl jeden rakouský programátor Brchi vytvořit ,,utilitku'' na způsob Hamachi, tedy spustitelný .exe prográmek, který měl umožnit hráčům dál hrát po internetu. Nakonec nemám dodnes informace o tom, že by si to někdo někdy stáhnul a hrál s tím. Ale snaha něco udělat byla, že?

O tom nevím nic, ale jména jako Brchi, Archi mi něco říkají. Jednou jsem měl období, kdy mě bavily skákací mapy v módu JUMP a bud' jednoho nebo druhého jsem tam potkal. To, že je Rakušák, je pro mě novinka.

 

Nebýt dnešního masteru serveru, tak by oslava Vietcongu po 20 letech nebyla tolik velká, protože hráči by mohli hrát maximálně přes přímá spojení, které je v položce Více hráčů ve hře a vlastně by hra nebyla celkově tolik aktivní. Přece jenom je příjemnější, když se herní servery zobrazují, než být odkázán na ,,slepou cestu'' , byt' ověřenou, že se na herní server připojím?

Jestli v tom masteru je integrovaný i soubor z předminulé otázky, tak stoupá na ceně. A vlastně to dává smysl. Ted' jde jen o to dostat jej mezi lidi, protože je spousta hráčů, kteří jsou k neoficiálním módům nedůvěřiví. Rozhodně je na místě ocenit toho borce, který věnoval svůj čas pro tu naši srdcovku.

 

Myslíš, že si Vietcong získal srdce svých mnoha fanoušků? A to i těch, kteří ho sice dávno nehrají, ale vzpomínky na něj mají? I když, samozřejmě nechceme, abychom psali za druhé, ale i přesto... :-)

Na Vietcong se těžko zapomíná. Nemůžu mluvit za všechny, ale at' už se jedná o poutavou kampaň nebo zábavný mult'ák, tak věřím, že se dokázal vrýt do paměti spoustě lidem. A to i těm, kteří ho prošli jen jednou, protože i kdyby nic jiného, tak tunely jsou nezapomenutelné.

 

Největší a nejlepší byly stejně začátky, kdy byly opravdu velké online bitvy mnoha hráčů na někdy často zaplněných herních serverech a byl to zkrátka zážitek. Vzpomínáš si na to?

Vzpomínám, i když je to hromada let zpátky. V padesáti lidech ty přestřelky byly legendární a úplně v pohodě bych si to zopakoval i dnes. Trochu mi ty časy přípomínal ten Battlefield 1, ale nebylo to úplně ono. Ta doba je nenávratně pryč, ale vzpomínky zůstanou.

 

Jaké tvoje oblíbené servery byly? A jaké herní módy tě bavily?

Tak pamatuju akorát dva. A kromě tvého serveru to byl ještě Stream Public, kde právě běžela mapa Stream a kde právě probíhaly bitvy v 50 lidech o vlajku. V začátcích, kdy jsem plnou verzi nevlastnil, měl jsem na onlinu jen mapy Stream a Bridge si pamatuju, že ty sám jsi kolikrát přizpůsobil pořadí map, abych si s vámi zahrál. Z herních módu jsem se v prvních letech nejvíc věnoval CTF, pak k tomu přibyly DM, TDM. Až později jsem se věnoval Coopu, ale u něj šlo hlavně o lidi, se kterými jsme se scházeli u tebe.

 

        Odpověd': No vidíš, to si mi tak trochu připomněl, že jsem mapy přizpůsoboval tak, aby sis zahrál pořádně mapy, které si zahrát můžeš. Na to sem zapomněl úplně, že jsem tohle praktikoval. :-)

 

 

Na jiných webech se zmiňují o tunelech a použití baterky. Vzpomeneš si na své začátky v tunelech i ty? Já se přiznám, že o baterce sem věděl hned, když jsem si upravoval nastavení, ale jelikož jsem Vietcong pochopitelně neznal, co se týče některých věcí, tak průběžně jsem v mnoha částech tunelů baterku vypínal ze strachu, aby se mi nevybila. Jak si to měl ty?

Baterku jsem taky neznal a na první průchod jsem první tunely prošel jen za pomocí svítících trubic a  záblesků z výstřelů. Největší radost jsem měl z nálezu Děgtarjevu, protože to jsem měl prakticky vyhráno. Až v tunelech v pozdější fázi hry jsem si řekl, že to přece musí mít tvůrci nějak pořešené a takhle jsem na svítilnu přišel. A i tak tunely patřily k mým oblíbeným částem.

 

Jak na tebe kdysi působila ta atmosféra džungle, kdy tým vedl Nhut, ozývaly se z džungle zvuky zvířat, hmyzu a do toho tě Nhut upozornil na past?

Atmosféra je důležitá u každé hry a zvlášt' u takové, která se hraje z pohledu první osoby. U Vietcongu se to povedlo na jedničku. Je vidět, že autoři věnovali velkou část vývoje k vykreslení co nejvěrohodnější vietnamské džungle, respektive co jim tehdejší engine dovolil. Jedna z věcí, kterou si na Vietcongu nejvíc cením.

 

Ostré nadávky při přestřelkách a křičení o tom, že se objevil další Vietcong, to je další zpestření, že?

Ano a nějak si nedokážu vybavit, která střílečka by podobnou mechaniku měla. Víceméně každá má nějaké nascriptované hlášky, ale tohle bojové hulákání náhodně použité v boji, jsem v mém chudém listu FPS stříleček nenašel. Ale do takové hry se to extrémně hodí a spoustu těch hlášek se staly nezapomenutelnými.

 

Kdyby se v tvém okolí i po tolika letech objevil mezi tvými kamarády někdo, kdo by si chtěl zahrát hru, kterou ještě neokusil a Vietcong to ještě nebyl, doporučil bys mu ho?

Jasně, ale vysvětlil bych mu, že ta hra je 20 let stará, tudíž má tehdejší mechaniky, rozhraní a rozhodně od ní není možné očekavat funkce z dnešních her. Ale zážitek nabízí pořád kvalitní. Jen je škoda, že z ní je abandonware.

 

Jako jsem se ptal u Petera Shannona, tak se zeptám i u tebe: Kdyby bylo sehnatelné tričko Vietcongu na tvou velikost, neváhal bys a pořídil by sis ho, abys symbolicky ukázal svému okolí, že to prostě je Srdcovka? :-)

Jelikož nemám moc rád trička s obrázkama nebo nápisem, asi bych dokázal udělat výjimku v případě, že by mělo decentní design a pokud by peníze šly autorům hry. A klidně bych přikoupil i nějaký ten Intel, který vyčmuchal Hawkins.

 

Myslíš si, že je Vietcong hodně známý po Evropě?

Myslím, že nejvíc známý je u nás a pak po střední Evropě. Ve hře po síti jsi mohl potkat od Francouze po Rumuna. Na druhé straně v zámoří Vietcong není známý skoro vůbec. Ale diverzita byla na takové úrovni, že jsme si někteří dali cz do nicku, abychom o sobě věděli.

 

Přál by sis tady si přečíst rozhovor s vedoucím bývalého PTERODONu Jarkem Kolářem?

Tady bych odpověděl po Defortovsku: ,,Kdo by nechtěl.''

 

        Odpověd': Tak uvidíme, jestli se časem možnost a příležitost naskytne, jestli pan Kolář bude dostupný a ochotný. :-)

 

Poslední otázka a taková už klasická na závěr, přesto totožná, jako u Petera: Co bys závěrem celkově k Vietcongu ještě řekl a co bys chtěl říct všem lidem kolem ohledně něj, kteří tento rozhovor četli?

Tak oboum, kteří to dočetli až sem (což jsem já a ty, Joe :D), bych chtěl pogratulovat. K Vietcongu už jsem toho v předchozích řádcích pronesl tolik, že bych se stejně opakoval, i kdybych slova nahradil synonymy a pořád by to byla komparativa a superlativa. A lidem, kteří se o Vietcong zajímají a na které se rozhovor jistě chystá chci říct, že se těším na Vaše odpovědi.

 

    Díky, dobrý kolego a kamaráde, že sis našel čas a slova vyjádření po 20 letech na tento výroční a významný rozhovor při tomhle jubileu! Ve Vietcongu jsi zanechal velmi dobrou stopu (zejména těma videama, která jsi udělal nebo se spolupráci se mnou) a osobně su moc rád, že jsem si s tebou mohl za ty roky Vietcong mnohokrát zahrát a byl jsi součástí naší suprové Coopové Elity! Přeju ti mnoho zdaru v paření tvých dalších oblíbených PC her, hodně osobních úspěchů a at' se máš jenom fajn!

 

přejít na Novinky

zpět na Úvodní stránku

 

Každý ohlas zkušeného hráče ohledně Vietcongu má svou cenu a hlavně hodnotu. I proto byl v předchozím článku
 osloven [AT]Peter Shannon_CZ a nyní přesedláme od Alpha Teamu do bývalých Elit'áckých řad, kdy byl zpovídán
 mnoholetý hráč a člen, byt' už dnes neaktivní, nicméně svoje Čestné místo ve Vietcongu a v našem týmu má. Je jím
 náš milý host MUKADE-CZ, i když do svých posledních herních dnů svůj nick pozměnil na MUKADE bez státní
 přislušnosti, ale holt zvyk je zvyk s CZ. :-D