xhc o sobě prozrazuje: O Vietcongu som vedel ešte pred jeho vydaním

23.03.2017 16:30

 

    Rozhovorů jsme měli už tolik, že je snad ani nejde spočítat. U každé(ho) hráče(čky) jsme se doposud toho mohli dočíst a hlavně dozvědět docela dost. A to i s těma, se kterýma jsme si povídali jenom jednou. Jsou mezi náma hráči, kteří umějí své zkušenosti, zážitky, poznatky a informace prodat opravdu ve velkém stylu. Kdo si projede v archivní sekci Novinky několik rozhovorů, každý si udělá obrázek sám.

Kdo by to ovšem byl ale řekl, že jednou budu dělat rozhovor, který už je opravdu jeden velký ''kumšt'' a zamotá mi tak hlavu, včetně mých nebohých očí? Tedy, aby to nevyznělo nějak špatně, tak k rozhovoru byl pozván hráč a také šikovný mapař a editář, který pochází ze slovenských vod. A ten nám do své zpovědi vylil tolik informací, že na to možná někdo ze čtenářů jen tak nezapomene (včetně mě samotnýho). Pozvání na kus velmi dlóhé řeči bylo nabídnuto hráči se zvláštním a hlavně dlóhým nickem, kterého zde ale napíšu raději velmi jednoduše, nebo bych se v tom domotal už úplně. Je to hráč xhc .

Je to univerzální typ hráče a to doslova. Podobného byste už dneska hledali těžko. Hraje Coop, do toho pak CTF, ATG a vyzkóší si i další. Prostě tohle jsme tu u hosta snad ještě neměli. A možná už ani mít nebudeme. Ale krom hraní si pohrává s editory a vytváří mapy, upravuje je a věnoval se i přidáním souborů hlášek, respektive nadávek vojáků z jednotky v Kampani do části Hry Více hráčů. Takže pokud si někdo stáhne zabalený soubor z tohoto webu moddb.com/games/vietcong/addons/xhc-extended-cz , rozbalí si ho třeba na ploše, pak vloží do složky v adresáři Vietcong přes addons a dále až do cílové složky fistalphy (a nebo ještě další alternativa je si ho rozbalit přes program Total Commander) , měl by střídavě poté na zvoleném připojeném herním serveru slyšet pikantní hlášky. Například od Hornstera při hlášení o vícenásobném kontaktu Kongů jeho známé ,,Ku*va další! To bude masakr.'' - ,,Další Vietcong, hurá na něé!'' a podobně...

Což je už samo o sobě opravdu zpestření. Člověk jako by měl pocit, že hraje zrovna Kampaň. A hlavně je hraní díky těmto vloženým hláškám výživnější. Pochopitelně tyto hlášky nemají nejhlavnější postavy hry, což jsou Steve Hawkins a Warren Douglas, kteří na Kongy nenadávají během přestřelek. A kapitán Rosenfield má modifikovaný hlas jednoho z dabérů vedlejších postav, konkrétně Martina Stránského. Prostě bezva doplněk!

A protože tento rozhovor není jen na odskočení si od televize a podobně, tak xhc si rád popovídá na TeamSpeaku dnes už jediné české TR Coop komunity. K našim přátelům z Alpha Teamu. ,,Na Teamspeak k Vietcongu ma naviedol Forman z Alpha Teamu. Je to len pár mesiacov dozadu, celkovo mám nahovorené najviac práve na kanále Alpha Teamu. I ked' nie som typický ''kecálek'', prebrali sme s ostatnými počas hry rôzne témy. Nechýbala samozrejme ani sranda a ut'ahovanie si zo seba (v tom dobrom pochopitel'ne :).''

Mít takové dobrovolné starosti by asi nebylo pro každého, co se kombinace hraní a zároveň k tomu vytváření různých projektů týče. Vyprávěl o tom už jak =GONZO=, tak nyní rovněž i xhc: ,,V posledných mesiacoch, kedy som sa na upravu máp dal, sa ten pomer výrazne presunul na to editovanie. Ak by som to mal vyjadrit' v percentách, na hru je to nejakých 33%. Zvyšok si berie edit, v takom prípade je to skôr ''pracovná'' hra, než ''hra na relax''. ''

,,Nie som z tých hráčov, ktorých nejak zaujíma skóre v tabul'ke. Viacej ma baví hra, ked' sa vytvárajú rôzne akčné situácie, ako napríklad prekvapit' hráča zozadu z malej vzdialenosti, alebo ked' mi pri blízkom súboji dôjde munícia, treba rýchlo prebit', stále ostat' naživu a skúsit' ho dokončit' s novým zásobníkom. Prípadne ak som sa k nemu dostal dost' blízko, zahrat' to na nôž alebo bajonet.

Môžem vybehnút' na súpera striel'ajúc jednotlivkami, postupne triafam, aby som mu pomaličky uberal HP zdravia a ked' sa mi k nemu podarí dostatočne priblížit', zas to skúšam s bajonetom. Je to taká zábavná hra na mačku a myš. Nie vždy ale som tou mačkou ja...

Svoje hry si niekedy nahrávam na Youtube a tak napríklad na mape Midi je možné vidiet' mnoho takých situácií. Iba na niektorých videách mám ''slušné'' skóre, ale ako je z nahrávok zrejmé, hrám to na akciu. Niekedy sa rozhodnem prenasledovat' hráča, častokrát nestriel'am, približujem sa, aby som využil nôž alebo bajonet a to i za takú cenu, že by sa mi to nemuselo podarit'. Takisto ma pritom môže sejmút' iný hráč v okolí. Počas vol'nej hry ho nemusím dostat' hneď pri prvej príležitosti, vytváranie takýchto celkom zábavno-napínavých situácií ma baví. To, či mi to vyjde so zdarným koncom, je len bonus. Na tabul'ku skóre sa pozerám skôr z dôvodu aktualizovania si info o hráčoch, kol'kí hráči sú momentálne na mape - pri CTF mode je táto informácia obzvlášt' prínosná. Hlavne ak je čas respawnu v krátkom intervale.

Stretávam na serveroch hráčov, ktorých skóre je pozoruhodnejšie, než to moje. Reč nie je o vysokých číslach. Mám na mysli jeho pomer k úmrtiam, ku príkladu na CTF mape povedzme 100:10. Sto úspešných stretov oproti desiatim neúspešným. To už je výkon. Mohlo by byt' ale zaujímavé zistenie, kol'kí z nich pri takom výkone hrali čisto (bez podvádzania, bez kempenia, bez leteckej podpory, bez granátov), alebo ak aj áno, kol'kí z nich by boli stále rovnako dobrí, ak by každý hráč mal rovnaké podmienky ako oni (myslím tým rovnaký počítač s komponentami ako myš, slúchadlá, kvalitnú zvukovú kartu na včasné zachytenie krokov blížiaceho sa hráča, či jeho prebíjanie, ktoré ho taktiež môže s predstihom prezradit'.

Ďalej monitor, ktorý je tiež dôležitý, už len na 120 Hz monitore sa hrá ovel'a lepšie než na klasických 60 Hz - plynulost' pohybov a vôbec akejkol'vek počítačovej hry je úplne na inej úrovni; a v neposlednom rade nastavenie a stav internetu - predovšetkým kvalita pingu a nízke až žiadne stratené pakety pripojenia. Ked' sa napríklad na mape blížiš k rohu a si pred ním ešte takých 10 metrov a máš na ni priamy výhl'ad, že pri rohu nikde nikoho, no o chviľku si na zemi, pretože v tej istej chvíli ako súper do teba začal strielat'. Na monitore sa to začalo vykresl'ovat' už s jeho novou aktuálnou polohou a vyzeralo to tak, ako by sa tam jednoducho zjavil - informácia o tom, že sa tam spoza rohu niekto začína vykresl'ovat', sa nedostala; nedostatočná kvalita internetu, bud' zo strany servera alebo hráča. Tieto bajty zaradila do stratených pakiet, tým pádom hra nemohla zobrazit' blížiaceho sa súpera včas - najideálnejšia je preto hra cez LAN).

Mimo rovnakých podmienok nemá pre mňa opodstatnenie hovorit' o niekom, že je lepší alebo horší než ja. Väčšiu hodnotu má pre mňa to, ked' čistou akciou dostanem cheatera alebo niekoho, kto proti mne hrá so spomenutými výhodami - to už začína niečo znamenat'. Tu by som si mohol sám namietat', že je predsa vel'a príkladov, kde to takto nefunguje. Napríklad v oblasti športu. Zopár pretekárov formuly a aj tak nie všetci jazdia na tej istej značke vozidla. Áno, súhlasím so sebou... Dobrý jazdec s dobrým vozidlom toho dokáže viac...

Zvláštne poznámky? No, na toto by sa mohli vzt'ahovat' zápisky ohl'adom hráčov. Nerád vidím hráčov na serveroch, ktorí zabíjajú Vietcong hru cez všelijaké cheaty, takže ako vzdialený admin na rôznych serveroch si zbieram informácie o takýchto hráčoch, vrátane ich IP adries, s ktorými sa potom dá pracovat'... zoznam je už obstojne dlhý na to, aby sa z neho dalo napríklad s istou pravdepodobnost'ou určit', ktoré pripojenia sú notoricky cheaterské a tak podobne. Zoznam mi už takisto neraz pomohol lepšie identifikovať pripojenie a mat' tak akúsi vlastnú štatistiku o Vietcong komunite,'' uzavírá xhc svůj úvodní velký příběh.

Že tato předmluva byla až nezvykle moc dlóhá si možná říkáte? No vidíte. A to si ještě vemte, že se máte teprve na co těšit v následujících brutálních řádcích v hlavní části rozhovoru. Takže komu se nezamotaly oči nebo u toho neusnul či se ještě nezbláznil :-P , tak tomu dále při čtení zdar!

 

 

Hned v první otázce bych se chtěl zeptat, jak ses dostal k tvorbě map? Někdo tě k tomu přivedl nebo sis prostředky ze zvědavosti hledal sám?

Popravde bola to kombinácia oboch možností, ktoré si uviedol. O Vietcong sa zaujímam hlbšie už dlhšiu dobu. Spočiatku som sa teda k editoru dostal sám cez rôzne funpage. Mal som ho nainštalovaný pár mesiacov predtým, než som ho skutočne začal používat'. Dovtedy akoby potreboval istý čas, kým sa u mňa zaktivuje. Ako pri TeamSpeaku, aj pri editore map hral istú rolu opäť Forman a aby toho nebolo málo, táto nit' sa rovnako tiahla ku skriptovaniu. Boli to malé kvapky, ktoré stačili na to, aby sa veci dali do pohybu a tým sa mohol začat' vývoj, ktorý pôjde, ako inak, na úkor času relaxačnej hry.

 

Děláš si nějakou přípravu materiálů nebo nápadů, jak udělat zcela novou mapu nebo poupravit původní terén mapy po svém? Prostě taková jakoby předloha nebo vymýšlíš nápady rychle z hlavy?

Najprv nápad, potom sa modlím, aby to bolo čo najmenej komplikované a správalo sa vo výsledku tak, ako bolo navrhnuté. Nápady mi bud' prichádzajú priamo od hráčov, z publikovaných skriptov - tie väčšinou upravujem podl'a seba - alebo ak ide o môj vlastný nápad, tak sa to po nejakom čase vyplaví z podvedomia, alebo ako blesková inšpirácia. Ako niečo, čo som na mape trebár spontánne očakával, ale z nejakých dôvodov sa to nedostavilo.

Takže ideálna situácia na to, aby som to skúsil spravit'. Všetko potrebné si zapisujem do TODO listu a podl'a neho sa riadim. Človek nielenže nezabudne, čo všetko si vymyslel, ale hlavne to má organizačnú výhodu - čo je v akom štádiu, kde presne pokračovat', čo treba dorobit', ako rýchlo celý progres postupuje, kam to celé smeruje, kde to viazne a tak d'alej.

 

Přemýšlíš i nad tím, jaké bude počasí na mapě panovat? Třeba déšt' ve dne nebo ponuré ráno či večer taktéž s deštěm?

Mám v pláne spravit' remaky, no skôr než o počasí, či o zmene terénu. Premýšl'am viac o správaní sa botov a o celkovej hratel'nosti s rôznymi úlohami na splnenie. Zhodou okolností som na jednom remaku, ktorý pripravujem, zahrnul kl'udné večerné počasie. Nakol'ko chcem preferovat' kooperatívny mod za stranu Vietcong, chcel by som to viest' v podobnom štýle, ako to prebiehalo v histórii. Vietcong zámerne útočil na US zväčša v noci. Na pláne mám možnost' boja ako Vietnamec proti vietcongu. Rôzne varianty s počasím sú ale samozrejme vítané.

 

S [AT]Formanem_CZ jste hodně spolu v konzultacích ohledně detailů na terénech map. Je vaše spolupráce tímto hodně úzká?

Povedal by som, že najviac nahoverené mám práve s Formanom. Podstatná čast' hovorov bola práve o tom, ako by mala vyzerat' mapa so všetkým všudy. Popri TS-ku tu sú aj emailové správy a FB messenger.

 

Nejčastěji neustále editovaná mapa byla F_NaMuang. Jaké nedostatky tam vlastně byly, že vzniklo mnoho testovacích verzí?

Posledne testovaná verzia vyšla s číslom 17. Tieto verzie by sa nemali chápat' ako 17 beta verzií. Ucelená kostra mapy nie je ani v jednej z nich. Každé číslo verzie vyšlo s istou funkciou, ktorú trebalo otestovat', aby som na tom mohol stavat' a pokračovat'. Ked'že mnoho funkcií bolo v d'alších verziách prepísaných, alebo dokonca aj úplne pozmenených, v čase testovania niektorej verzie nemuseli byt' všetky predošlé funkcie vždy pripravené.

Číslovanie verzii nie je bez zmyslu; v TODO liste mi to hovorí, čo presne je v akej verzii zmenené, urýchl'uje to samotnú prácu a eliminuje pravdepodobnost' akéhokol'vek chaosu. Mapa je orientovaná na splnenie úloh, takže trebalo postupne implementovať používanie C4 bômb, d'alej nájdenie pilota a zneškodnit' ciel'. Ako prichádzali nové nápady, tak prichádzali i rôzne chybičky, ktoré trebalo postupne vychytat'. Išlo napríklad o opakované respawny botov, vd'aka čomu je možné navýšit' celkový počet nepriatel'ov, alebo zahrnutie upravených skriptov krvácania hráča, patrolovania botov apod. Niektoré verzie sú teda opravné, iné prinášali nové vlastnosti.

 

Co jsem si všiml, tak se zabýváš i větším věcem, než sou mapy. Například zakomponování nadávek vojáků z jednotky převážně známé jako ''Pěst Alpha'' vedenou Stevem Hawkinsem. Tyto hlášky přenášíš do části hry Více hráčů. Jak to děláš? Je to těžká operace?

Vytvorenie toho multiplayer modu bolo v podstate začiatkom, ktorý neskôr tiež dopomohol odštartovat' editovanie map. Pôvodne išlo len o taký testík na zábavu, pre seba. naučit' sa niečo o Vietcongu ''zvnútra''. Postupom času sa z toho spravila predloha pre ostatné postavy vrátane VC. Pribudli menšie opravy pôvodných súborov hry, až z toho vzišla akási moja subjektívna predstava, ako by mohol byt' Vietcong spravený priamo od Pterodonu už od jeho vydania.

Vietcong má vel'ký potenciál, takže dalo sa s tým vyhrat'. Mod je na svoje komplexné fungovanie závislý na datadisku Fist Alpha. Dôležité pre mňa bolo aj to, aby mod bol plne kompatibilný s posledným oficiálnym patchom 1.60 a nepridával tam cudzie veci, ktoré s Vietcong hrou nemajú nič spoločné, prípadne aby mod nemenil základnú filozofiu samotnej hry a bol s ňou v technickom spracovaní v naprostom súlade.

Na tom mode som pracoval plné dva mesiace. Bolo v tom zahrnuté hl'adanie a následne triedenie asi pät' tisíc súborov. Miestami mi to pripomínalo nudnú prácu asistenta, hl'adanie a upravovanie potrebných konfiguračných súborov už bolo o niečo zaujímavejšie. Po dokončení boli ďalšie dva mesiace iba na testovanie.

Ja si v týchto veciach dost' zakladám na bezchybnosti a stabilite. Hrám s tým multiplayer modom už vyše roka; mod je nahraný na moddb.com aj s rozpisom zmien a pokynmi na jednoduchú bezproblémovú inštaláciu.

Najhoršie je to s mapami. Musím sa post'ažovat', nech nezainteresovaní pri mne nenadobudnú pocit, že je to prechádzka ružovou džungl'ou... a práve som sa rozhodol, že na to venujem celý nasledovný odstavec.

Ono sa toho iste nazbiera... Vel'a času mi zaberajú takzvané prázdne sekundy - to je čas čakania na spustenie editoru, potom na mapu v editore, finalizovanie mapy, ukončenie editoru, nakopírovanie mapy do zložky servera,spustenie dedikovaného servera, zadanie mapy do playlistu, čakanie na spustenie mapy, spustenie Vietcongu, čakanie kým nájde server, pripojenie sa na dedikovaný server. Test nepočítam. Potom čas ukončenia Vietcongu z plochy, znovu čakat' na spustenie editora, načítanie levelu - všetky tieto úkony potrebujú nejaké sekundy a toto všetko robím pri jednom sedení mnohokrát. Pri takom častom opakovaní sa tie sekundy celkovo nazbierajú do desiatok minút.

Ak na mape robím trebárs hodinu, takmer polovica z toho boli prázdne minúty. A to nepočítam d'alšie sekundy, ked' sa omylom preklikám a mimo toho kol'kokrát sa mi stalo, že mi editor zamrzol. D'alšia nádielka desiatok sekúnd na tvrdé ukončenie editora. Procesor je v takom stave vyt'ažený na 100% a kým sa mi spustí Správca úloh na zabitie procesu... jeho spúšt'anie je tiež citel'ne pomalšie. Hlavne ak sa človek snaží spravit' čo najviac v krátkom čase, aj sekunda nazvyš sa mu zdá ako minúta - na jednej strane mám pocit, že to čakanie trvá strašne dlho a zároveň na druhej strane pocit, že nestíham. Že ten čas ide strašne rýchlo, že už prešla hodina a ja som toho chcel stihnút' podstatne viac. Vel'akrát kvôli pár sekundovému rýchlemu testu strávim čas čakaním niekoľkonásobne dlhšie než na samotnom teste. Vyzerá to ako zlá organizácia, ale tieto opakovania sú nevýhnutné, pretože na nich staviam a ked' niečo hned' nevychádza, nemôžem to jednoducho preskočit'. Bud' mám na výber: tú funkciu dorobit', alebo na ňu zabudnút'... Takže po každej čo i len malej zmene v skripte musím celý proces znovu opakovat', aby som tak mohol napredovat'.

Asi by som fakt potreboval mat' pri editovaní minimálne tri počítače naraz. Možno pre niekoho banalita, ale treba si to vyskúšat'. No tak som sa pol'utoval, môžem konečne ukončiť tento odstavec.

Pre Vietcong je v podstate každá užívateľská mapa mod a podl'a toho, ako starostlivo je taká mapa urobená, sa radí medzi tie, ktoré sú s jadrom hry v súlade a potom sú to tie, ktoré to jadro pozmenia a urobia tak z neho malý fork - napríklad užívatel'ská mapa NioGianh v konfiguračných úpravach zašla až tak d'aleko, že pri koexistencii s inou mapou v zložke maps alebo s nejakým modom sa Vietcong môže psychicky :) zrútiť.

Pozná sa to podl'a toho, že pri spustení Viecongu sa hra nespustí. Ostane to pri čiernej obrazovke s malým okienkom o chybe. Elegantným riešením by bolo, ak by sa pri tejto mape volila cesta addonu.

Takéto mapy, ktoré sa nedržia štandardov, v tom lepšom prípade Vietcong iba trošičku zdegenerujú - zmenia správanie ostatných máp. Čím viac neštandardných máp vo Vietcongu, tým väčší guláš... Hráči tak na mapách môžu prichádzat' o udalosti, ktoré sa mali udiat' a neudiali sa. Prípadne sa udeje niečo, čo sa udiat' nemalo. Túto skutočnost' najlepšie spozná iba mapper, ktorý vie najlepšie, ako by sa jeho vlastná mapa mala alebo nemala správat'.

Z tohto dôvodu si v zložke maps udržujem čo najmenší počet máp, mapy si podl'a potreby dokopírujem, neskôr preriedim. Závisí, ktoré mapy hrám najčastejšie a tie, ktoré menia jadro hry, po odohraní znovu premiestnim zo zložky maps inam do zálohy. Kol'kí si už všimli, že majú napríklad iný skin zbrane, aj ked' si načítajú oficiálnu mapu? A kol'kých už server automaticky vykopol kvôlicheatom #21 a #22? Pozriet' by sa mali aj do zložky maps a skúsit' dolapit' tie rebelské :) užívatel'ské mapy.

 

Chystáš do budoucna nějakou ''bombu'', kterou bys chtěl pro Vietcong a hlavně pro hráče napříč celým spektrem Vietconga zrealizovat a dotáhnót do zdárného konce?

Mám viacero už hotových nápadov na multiplayerové mapy s rôznymi vychytávkami, vylepšeniami. TODO list mám popísaný a ešte je čo robit'. Neviem ale, či by sa to mohlo nazvat' ''bombou'', ale najčastejšie ladím CoopVA mod. V skratke: hráči hrajú za stranu Vietnamca a majú za úlohu zneškodnit' vietcong, pričom vietcong neotál'a a útočí bez okolkov. Herný mod je vlastne taký hybrid medzi Coop a ATG, zacielený na rýchly stret.

Boti sú na hráča dobre vytrénovaní. Nie sú síce úplne elitní, čo sa týka strel'by na ciel', no strieľanie od boku im nerobí až taký vel'ký problém. Urobia všetko pre to, aby zničili nepriatel'a. Skúšajú to na hráča aj cez rôzne zastrašujúce hlášky. Ked' ich hráč neohrozuje, často to využijú na krátke rozcvičenie sa, respektíve sa občas natiahnú. Je to na mape plne zosynchronizované. Boti sa na súboj pripravili tak trochu svojsky.

Ale pozor, žiaden z nich netvrdil, že to bude férový boj - do svojich zbraní si nasadili špeciálne upravenú muníciu, ktorá nepriatel'a doslova trhá, takže im stačí, aby trafili aspoň ruku a na tie následky nepriateľ zväčša podl'ahne. Vietcong proste nič nedaruje Vietnamcom - odpadlíkom... :)

 

Konzultuješ své nápady, zádrhely a tak podobně třeba s dalším a velmi známým mapařem =GONZEm=? Nebo je to třeba naopak?

S GONZOm sa poznám len z videnia zo serveru ako príležitostný spoluhráč. Vieme o sebe, ale k debatám nejak nedochádzalo. Na rozdiel od neho ja napríklad nepracujem s 3ds Max grafickým editorom, s ktorým sa vytvárajú rôzne terény, modely, objekty a podobne. Nezaoberám sa tým, možno neskôr, uvidím - možno na mňa kdesi čakajú ešte dáke kvapky...

Skôr je pravdepodobnejšie, že v prípade mapy F_NaMuang Forman konzultoval svoje nápady aj s inými, potom mi ich predložil a tie sme riešili hlavne medzi sebou. Moja úloha v tomto bola viacej zameraná na zrealizovanie vytipovaných Formanových požiadaviek, než ich vymýšľat'. Odomňa to už nikam nechodilo, pasoval sa s tým sám - v podstate rovnako je to so všetkými mapami, na ktorých pracujem. So mnou sa o iných mapách vel'mi nevedú konzultácie a nie že by som si teraz st'ažoval. Nie je už v mojich silách venovat' sa, popri Vietcong projektu, zaškol'ovaniu iných ako treba napríklad programovat' v jazyku C alebo ako skriptovat'.

Je veľa iných efektívnejších možností, ako sa to naučit', než odomňa. Častokrát je to tak, že rôzne funkcie sa dajú napísat' viacerými spôsobmi a nie vždy je pre Vietcong najideálnejšie riešenie hned' to prvé, ktoré človeku napadne. A to sa ukazuje na testoch, tam sa tie zádrhely vyplavujú na povrch a čím viac testov, tým väčšia pravdepodobnost' odchytit' čo najviac mušiek, vymysliet' to čo najlepšie - je to o pevných nervoch, čase a testovaní.

 

Na kterou svou oficiálně vydanou mapu seš tak nejvíc pyšný?

Vypustil som zatial' 6 testovacích máp. V každej z nich je odvedený kus roboty, ale nie som ešte spokojný... Všetky nápady, ktoré chcem postupne zahrnút' do máp sa najprv ''varia'' na jednej mapke, na ktorej to testujem a ladím. Vybral som si na to mapu DustGlas. Je to malá mapka a rýchla na opakované testy. Spomínaný CoopVA mod je zahrnutý práve v tejto mape.

Posledne bola vydaná vo verzii xTestd4_DustGlas. Ak by niekoho zaujímalo, v čom spočíva číslovanie, tak začínalo sa od 00 až po 09. Nasledovali verzie a0 po a9, až to takto zašlo k d4. Každý si tak l'ahko môže spočítat', kol'ko testovacích verzií tejto mapky už vyšlo, takisto prezriet' tú evolúciu nápadov a zmien, ktoré postupne prichádzali. Nemám predstavu kedy sa to zastaví, nápady stále prichádzajú a okrem toho stále je čo vylepšovat'...

 

Ještě bych se chtěl zeptat, jaké programy k veškerým svým experimentům používáš?

Čo sa týka programov - okrem samotného Vietcong editoru - na extrahovanie súborov z Vietcongu používam správcu súborov Total Commander s CBX pluginom a na skriptovanie som si vybral textový editor Visual Studio Code. Pri mojom zameraní je vlastne toto všetko, čo potrebujem.

 

zpět na Novinky

zpět na Úvodní stránku

 

Když pomalu přejdeme ke hře, tak mi neunikne ta otázka, jak si přišel k nicku xhc?

Všetko sa to udialo pri hraní Hidden and Dangerous 2 ešte v roku 2005. Iba pre mňa to má význam, pre iných to skutočne pochopiteľný význam nemá, takže z toho dôvodu to tak nechávam byt' a nerozpitvávam to zbytočne. Ale videl som už svoj nick aj v hrách, ktoré som nikdy nehral... Ono tie tri písmenká, zdá sa, budú mat' viacero významov...

 

Na TeamSpeaku ses zmiňoval, že to ''x'' se nemá říkat. Proč tam pro zajímavost toto písmeno tedy je?

Význam to má iba v písomnej forme - je to so mnou komplikované. :)

 

A pro zajímavost: Používal si dříve i nějaký jiný nick? (popř. pokud si jich užíval ve Vietcongu i více)?

V základu je to vždy xhc. Som to stále ja. Nevidím teda dôvod, aby som si časom menil nick na úplne iný. I napriek tomu, že hráči Vietcongu, ktorí radi kradnú nicky iným a robia v ich mene rôzne hlúposti na serveri, sa na mne môžu týmto pádom vyšantit' vždy. Už mi tak neraz niekto robil zlú ''reklamu''. Pre mňa osobne to nemá žiaden negatívny dopad. Moja účast' vo Vietcong komunite nespočíva v tom, aby som sa mal obhajovat' pred niekým, kto o mne nič nevie. Sústred'ujem sa skorej na čistenie serverov od cheaterov a trollov, ktorí znepríjemňujú hru ostatným a tiež v neposlednom rade na editovanie máp, čo pre mňa má podstatne väčší zmysel, než sa zaoberat' vskutku nepodstatnými (abstraktnými) záležitost'ami, čo kto urobil alebo povedal...

 

K Vietcongu ses dostal jak a v kterém roce? Co se ti na něm zalíbilo jako první? A následovaly pak pozitivní faktory, které definitivně rozhodly, že Vietcong je pro tebe skvělým objevem a budeš ho hrát dlóho?

O Vietcongu som vedel ešte pred jeho vydaním. V 90.tych rokoch sme na škole mali v rámci hodiny informatiky počítače 80286, 80386, 80486 a zopár Pentií. Vedel som o Vietcongu už vtedy, že sa o tom takto zmieňujem? ... Jasné, že nie, ale pýtal si sa, ako som sa k Vietcongu dostal a toto všetko tomu predchádzalo. Rád spomínam na tie počítače, ktoré mali 100 Mhz procesor a keby ma nezaujali, myslím, že by som sa nebol musel dostat' ani k hrám...   O Vietcongu som dopredu vedel z časopisov, z tituliek, že také niečo sa chystá. Wolfenstein 3D a Duke Nukem 3D boli moje úplne prvé FPS hry, s ktorými som prišiel do kontaktu a to práve na škole. Bolo chytré dat' do názvu hry 3D - že to bude niečo nové, prelomové. Stačilo si v názve prečítat' 3D a už to vzbudzovalo záujem. Dnes sa len môžem čudovat', ako ma tie - po grafickej stránke - ''minecraftové'' hry dokázali úplne dostat'.

Ale taká bola doba. Nič také predtým nebolo, nebolo s čím porovnávat', nikto nič lepšie nevidel, neurobil, nevydal. V tom čase každý ani zd'aleka nemal doma počítač a intwernet už vôbec nie. Teda internet. I ked' Intwernet v tom čase už možno aj chodil do škôlky, ale aj tak doma ho iste nemal každý...

Nejaký čas som si musel počkat' a svoj prvý počítač som si zaobstaral v roku 2004 a internet o rok neskôr. Najprv sa ku mne dostal starý Delta Force. Razom som mal potvrdené, že sa do FPS hier dokážem vžívat' a odvtedy som podobné hry viacmenej preferovala preto predstava džungle u Vietcongu vo mne vyvolal vel'ký záujem.

K CD Vietcongu som sa dostal v roku 2005 a to celkom bez pričinenia, úplne náhodou cez známeho. Ihned' som hru inštaloval, ale misie sa mi nepodarili spustiť kvôli slabej konfigurácii počítača. Zato Rychlé bitky z menu sa mi spúšt'ali bez problémov. Aspoň takto som sa mohol naučit' ovládať hru a pripravovat' sa na misie singleplayeru. Po dákom čase som si upgradol grafickú kartu a misie singleplayeru boli pre mňa konečne prístupné...

Multiplayer Vietcongu bol na mojom počítači vôbec prvý, čo sa týkamultiplayeru ako takého. Servery boli neustále zaplnené hráčmi. Rýchlo som si ho obl'úbil, i ked' neskôr k nemu prišli iné multiplayerové hry, vždy som Vietcong mal a mohol ho kedykol'vek spustit'. Zaujal ma dobrou atmosférou, hrateľnost'ou, hláškami a skvelou schopnost'ou okamžite ma vtiahnut' do hry. A stále ma neprestal bavit'. Editovanie ukázalo, že tento vzt'ah sa prehl'bil ešte o niečo viacej. Nemal som ani tušenia, že to zájde takto ďaleko...

 

Seš typ hráče, který si čas od času mění postavy a pokrývku hlavy k ní, nebo seš zafixovaný k jediné postavě, kterou sis pro svou hru po internetu zvolil?

Časom si dávam vždy inú postavu, podl'a nálady. Nemám vyslovene nejakú postavu, ktorú by som odmietal. Podobne je to aj s pokrývkou hlavy, ale všimol som si, že som sa v poslednej dobe zasekol na maskovanom klobúku. Kedysi som si zadával v profile hráča ako pokrývku hlavy ''Nic'', no až neskôr som prišiel na to, že samotná hra túto voľbu neakceptuje vždy a na mape sem tam náhodne vygeneruje niektorú z možných pokrývok. Takto je napríklad možné stretnút' VC postavu spoluhráča so zelenkastou helmou, ktorú ale v profile hráča medzi výberom nenájdeme.

 

Jaká je tvoje oblíbená Coop mapa a proč? (at' už původní od PTERODONu nebo uživatelská)

Mám to jednoduché: najradšej hrám vždy inú Coop mapu; niektoré sú naozaj vel'mi pekne spravené. Všetky Coop mapy, ktoré som našiel na internete som si postupne zadával do playlistu a zakaždým, ked' som spustil server. Hrali sme rad za radom podl'a abecedy. Tam kde sme skončili, sme neskôr začali. Hráme tak už vyše roka a stále máme pred sebou ešte nejaké neodohrané mapy. Naposledy sme skončili u písmena V - ostáva nám v playliste ešte zopár desiatok máp...

 

A oblíbená zbraň z neoblíbenějších je jaká při US Coopu?

Obvykle je to M16, ale niekedy sa to snažím opät' podľa nálady menit', nech to mám o niečo zaujímavejšie. Predsa len, s M16 sa mi akosi až príliš jednoducho mieri a triafa ciel' - a v tomto určite nie som jediný.

 

Všiml jsem si, že si zahraješ i jiné herní módy. Ale Coop je asi tvůj neoblíbenější, když do něj děláš mapy, že?

Coop vo Vietcongu som spočiatku vel'mi nehrával, až v posledných dvoch rokoch sa to rozvinulo naplno. Rád si zahrám i ATG, CTF, niekedy DM, ale pri vel'kom počte hráčov na mape strácam prehl'ad. Napríklad na takej Midi mape sa mi najlepšie hrá do 8 hráčov. Ak ich je viac, nemám už potrebný vol'ný priestor na vytváranie dobrých akcií, o ktorých som sa zmieňoval pri inej otázke. Čím viac hráčov, tým viacej ich môže hrat' naslepo hodené granáty a ked' som nimi často killnutý, v rezkých herných modoch strávim viac času pasívnym čakaním na respawn. Alebo ked' striel'am na jedného, druhý ma striel'a z úplne iného miesta a ked'že strielat' dvoch zároveň je niekedy dost' náročné, rýchlo mi tým utnú ''akčné plány'' a takú hru si pri mojom štýle vel'mi neužijem.

Žiadna vojna rozhodne neberie do úvahy nejaké náreky vojaka, ktorý sa st'ažuje na presilu, preto bez problémov hrám za každých okolností, tak ako to prichádza. Vôbec sa nezdráham. Naopak, je to pre mňa výzvou, aj ked' sa mi nedarí. Každý d'alší respawn je u mňa d'alšou šancou to skúsit' znovu. Sú momenty, v ktorých sa mi darí ''sundávat' '' na jeden život aj piatich súperov krátko po sebe a od takéhoto počtu sa mi už dostáva taký ten vnútorný pocit blaženosti, že predsa len to niekedy ide a dá sa to.

Razom to zdvihne sebavedomie - v d'alších minútach to síce potom ide zas dolu vodou, ale ten občasný zaslúžilý pocit to prekryje...

Kol'kokrát som sa v chate načítal, že som kvôli takým úspešným akciám cheater. :) Ked' som reagoval slovami, že si zrovna nahrávam túto hru a bude uploadnutá na Youtube, kde si to každý bude môct' pozriet', dostalo sa mi odpovede, že som cheater ale taký, ktorého cheaty na videách nie je vidiet' - no kto chce bit' psa, palicu si nájde... Nemohol som to brat' nijak inak, než ako kompliment a nechal som to tak. Mám z toho aspoň o niečo zaujímavejšie spomienkové video.:)

V CTF, ATG a DM modoch si môžem zlepšovat' schopnost' rýchlo reagovat', tieto herné mody sú dynamické, prebieha tam v celku rýchla zmena udalostí, ku ktorým sa treba vediet' včas prispôsobit'. Od toho sa odvíja rýchlost' reflexov, o ovládaní klávesnice nehovoriac. Klávesnicu mám nabindovanú takmer až po Enter. Všetky dôležité pohyby mám nastavené na mieru. Vzdialenejšie klávesy mám určené na hlasové povely. Vel'kú výhodu majú hráči, ktorí vedia hrat' na klávesoch - určite nielen mne, ale aj viacerým hráčom sa pri hraní netreba pozerat' na klávesnicu. Aj v tom spočíva rýchlost' reagovania. V boji o čas je akékol'vek nesústredenie sa na obrazovku rizikom a v kritickom momente odvrátit' zrak od obrazovky hocikam inam znamená iba jedno: pomyslenú gul'ku medzi oči - a to sa mi potvrdilo už neraz.

Videl už niekto závodného jazdca, ktorý sa pred brzdením pozerá pod volant a pri radení na rýchlostnú páku? Že sa pozerá? Tak to sa taký na závodného jazdca iba hral... Ked' mi ide karta, na chat sa v tej chvíli nesústreďujem a aj ked' sa mi to tam vycapí, v tej zaujatosti to moje oči spriehl'adňujú, naučili sa to ignorovat'. Potom, keď sa ukľudním, v konzole si prejdem históriu chatu, prípadne zodpoviem otázky - a pritom sa ten ktorý hráč už medzitým mohol dávno odpojit'.

Nezachytil som správu o odpojení, tá sa do histórie neukladá a hráči tak pri mne môžu mat' pocit, že im na chat neodpovedám. Moje prvé hry CTF boli totálne katastrofálne. U prvého ATG som si myslel, že nebude nikdy možné, aby som súpera stihol čo i len postrelit', nie to ešte zložit' - tak pomalý som si pripadal. Ovládanie klávesnice som mal v tom čase už zmáknuté, ale problém som mal so správnym odhadom, ako vel'mi pohnút' myšou, čo najrýchlejšie a najpresnejšie namierit' a vystrelit' po súperovi - a to všetko skorej než on vystrelí po mne. A to bola výzva, ktorú som nenechal len tak ležat'! Zladit' pohyby s mierením bolo najt'ažšie.

V konečnom dôsledku som tak bol príliš pomalý a nepresný. Nečudo že ma súperi striel'ali, akoby som tam bol za asfaltového holuba.

Ale žiadny Vietcong hráč nespadol z neba učený. Bol som odhodlaný bojovat', ciel' mi bol jasný: Bavilo ma dostávat' sa pomaly do tých pravidiel džungle kto z koho, prevzanie kontroly nad hrou, zvládat' to po technickej stránke čoraz lepšie a lepšie, i ked' ani teraz si nepripadám ako nejaký maestro, dokážem aj zdatnejšieho súpera neraz sem tam prekvapit' a dokonca si pri ňom zahrat' aj na tú mačku, nech je pri tom sranda - o tej mačke som sa zmieňoval pri inej otázke, čitatel' sa v tých súvislostiach hádam nestratí. :)

CTF sa hraje na vlajky a tie beriem spravidla iba zo zeme - to je tak, že kolegu s nepriatel'skou vlajkou dostali, stratil ju - vlajka leží na zemi - a ja som poblíž. Alebo vidím, kde je, tak vtedy sa pokúšam tú vlajku ukoristit' a doniest' ju na našu základňu, zadost'učinit' tak snahu toho padlého. Ak teda mám body z vlajok, bolo to na 99,999% z tohto dôvodu. Hovorím tomu náhodný štafetový bod. Žiadna extra sláva. Ten herný mod je zameraný na body vlajok a ja pritom na body vlajok jaksi-taksi nehrám.

Zvláštne? Nuž, takisto som nikde nepovedal, že je to so mnou jednoduché. :) Samozrejme, ked' hrám CTF mod po dohode s inými hráčmi, že ciel'om je vyhrat' na počte vlajok, tak vtedy už cielene hrám na vlajky a prispievam tak k vít'azstvu celého teamu.

Prakticky, nemám vo Vietcongu herný mod, ktorý by som dokázal označkovat' ako môj najobl'úbenejší. Som rád za každý herný mod, ktorý Vietcong ponúka. Je to skvelá možnost', ako si môžem vychutnať Vietcong z viacerých aspektov, keďže každý mod sa hraje na iný spôsob. V každom hernom mode ide o niečo iné, vediet' sa tejto flexibilite dostat' na koreň a vychutnat' si ho naplno, je pre hráča Vietcongu iba d'alšie plus.

V Coopu je to vec teamového ducha, najlepšie sa hrá s premyslenou taktikou a úplne najlepšie sa mi hraje vtedy, ak team vedie teamleader - misia sa hraje podl'a jeho taktiky. Takto sa na jednej mape môžeme postupne vystriedat' viacerí a mapa sa tak nemusí javit' stereotypne, ked'že každý máme tú svoju predstavu s akou taktikou vyrukovat'. Nie je pre mňa dôležité, ked' taktika proste nevyjde. Podstatné pre mňa je to, že sa hralo s nejakou taktikou. Dobre urobená mapa poskytujúca viaceré možnosti taktiky je úplne ideálna... V ostatných modoch je to pre mňa zas o adrenalínovej šikovnosti prežit' čo najdhšie, výjst' z jednotlivých bojov zoči-voči živý a presúvajúc sa mapou skúsiť to pri d'alšom súperovi, prijímat' tak výzvy bleskových bojov, ktoré mi robia hru o to viac zábavnejšou.

Pri CTF a ATG sa takisto vyžaduje istá dávka teamového ducha, avšak oproti Coopu to už nie sú boti, ale živý hráči, proti ktorým je vymysliet' účinnú taktiku nel'ahká úloha. Predsa len, bot sa správa inak ako živý hráč - hráč je omnoho viac nevyspytateľnejší. S dobrou taktikou je možné vyhrat' ATG/CTF/TDM prekvapivo rýchlo, ale o takúto taktiku sa hráči snažia najskôr pri zápasoch. Na otvorené servery sa pripojujú všelijaký hráči a čakat', že každý z nich sa prispôsobí jednej taktike je zcestné. Tam je to v drvivej väčšine o vol'nej hre a každý jedná ako uzná za vhodné - a takéto servery mi pri mojej hre na akciu dokonale vyhovujú.

V tomto ponímaní sa radím medzi hráčov, ktorí si Vietcong dokážu vychutnat' pestrejšie, než hráči, ktori hrajú trebárs iba CTF. Netvrdím, že každý jeden hráč by mal byt' multiplatformový, a že iba takto je to správne; je to čisto o type hráča.

Ak by som sa mal ja osobne ukrátit' o nejaký herný mod, cítil by som to ako stratu. Kto ale hrá iba CTF, neznamená to, že taktiež musí cítit' akúsi stratu. Každý za seba!

Pokúsim sa to vysvetlit' na príklade. Dajme tomu, že Vietcong je ryžu... mám to zas dopletené... Vietcong je ryža. Takto. A teraz si predstavme, že sa k tejto ryži dostanú traja Vietnamci. Každý z nich si tej ryži naberie a zvolí možnosť prípravy podľa jeho chuti. Prvý si ju bude pripravovat' zakaždým iba v horúcej vode. Druhý z nich zvolí prípravu iba na pare. A tretí z nich si tú ryžu vždy najprv osmaží na cibul'ke a dokončí ju v trúbe. Máme tu tri rôzne spôsoby.

Môže niekto z nich tvrdit', že iba ten jeho spôsob prípravy ryže je chutný? A ako sa k tomu postaví štvrtý Vietnamec, ktorý si tú ryžu rád pripravuje na všetky tri spôsoby? Každý z nich sa naje, každý z nich bude spokojný, ale ktorý z nich si tú ryžu vychutnáva pestrejšie? Tak presne o tom som hovoril... (Pozval som k ryži aj piateho Vietnamca, ale ten pozvanie neprijal, vraj jemu ryža nechutí... To je divné! Ako môže niekto nemat' rád Vietcong? ... Či sabavíme o ryži? ... No to je jedno, môj prípad to rozhodne nebude - čo som sa ja tej ryži najedol i priamo počas hrania Vietconguuu... :)

 

 zpět na Novinky 

zpět na Úvodní stránku

 

Patříš mezi hráče, kteří si nastálo volí svou oblíbenou specializaci vojáka nebo se cítíš být univerálním typem hráče?

Najčastejšie volím stranu vojaka, potom medika, nakoniec ženistu. Ostatné typy naozaj zriedkavo. Ak k tomu aj príde, zrejme to bolo na dohodu v súvislosti s nejakou stratégiou v rámci teamu. Nemám ale problém vyhoviet' ktorémukoľvek typu.

 

Co ty a tvoje oblíbená zbraň? A patří k nim i nějaká pistole, která je podle tebe silným článkem pro tvůj zbraňový arzenál?

Ak si volím stranu VC, dost' často beriem AK47, ako medik PPS-43. Ked' si chcem hru ešte viac spestrit', zvolím náhodnu zbraň - zas podľa nálady. Niekedy hrám iba s pištol'kou, tie takisto časom striedam - rád si otestujem, ako dobre mi to pôjde v akčných situáciach. Makarov si vyberám kvôli deviatim nábojom v zásobníku a to hlavne ked' stretávam súperov s automatmi - väčšia šanca, že ho tá posledná deviata gul'ka trafí a zloží. Zachraňovalo ma to tak neraz...

 

Jak si ''tykáš'' s garnátama? Využíváš je průběžně při hře nebo si je necháváš na nejvhodnější okamžiky - potažmo na finální část mapy, když hra vrcholí a tým se blíží ke koncu?

Garnáty aka granáty v ostrej hre väčšinou nevyužívam. Nesedí to ani k môjmu štýlu hrania na akciu zoči-voči. Stane sa trebárs na CTF mape, že dajaký hráč obl'ubuje kempovanie a na útulnom miestečku iba čaká, kedy mu ostatní vbehnú do rany. Pokial' ma takýto kemper dáva ''dole'' viackrát za sebou a nedarí sa mi ho najprv zostrelit', vyt'ahujem granát a z bezpečnej vzdialenosti mu ho posielam.

A niekedy mu ich tam vyhádžem rovno všetky štyri - to, ked' sa mi kempera už dlhšiu dobu nedarí strelit', granát sa mi vo vrecku otvára... Na Coop mapách je to u mňa skorej pravdepodobnejšie. Hlavne na miestach s hustým krovím s botmi. Inak veľmi nie. Hádžem ich ešte aj v takom prípade, ked' sme na mape len tak a blbneme medzi sebou. Najmä v čase kedy sa Coop mapa ukončuje, tak po sebe hádžeme granáty, že ešte pred reštartovaním mapy to niekoho môže aj zasiahnút'. Ale toto robíme len medzi známymi hráčmi, vediac, že občas máme chut' na ''freestyle'' a idú v tom s nami. Hráči bez tohto pochopenia by sa mohli urazit'.

S takými tieto srandičky neskúšame. Nespl'ňalo by to podstatu. Pri hre sa dokážeme naladit' na rôzne VLNY, ako si hru okorenit', ako sa medzi sebou spontánne testnút', kto má aký postreh, ako rýchlo a trefne sa dokáže ubránit', neraz sa niekomu podarí zachránit' vtipnými pohybmi, inokedy nás tie granáty zasiahnu všetkých do jedného, všetko toto nám prináša d'alšiu obojstrannú zábavu z hry. Častokrát granáty zamieňame za nôž alebo bajonet a skúšame sa - tiež to prispieva k vzájomnému zlepšovaniu sa v reakciách, niečo ako ked' na seba útočia malé tigríčatá v rámci výuky hrou.

Ale vysvetl'ovanie jednoVLNNÝM hráčom, zaoberajúcimi sa čo najmenšiemu počtu ich úmrti v tabul'ke dokonca aj v čase, ked' mapa končí, bolo vždy zbytočné... Niektorí hráči chcú mat' čo najvyššie počty killov. Iní si strážia čo najnižší počet pri úmrtiach - preto ich do toho nezat'ahujeme a s rešpektom ich nechávame trávit' čas na mape podl'a ich gusta.

 

Jaký máš názor na Vietcong 2 obecně a na například jeho slabý článek, což je část pro Více hráčů?

Dvojku som si nainštaloval rok nato ako vyšla. Prešiel som ju celú, multiplayer som skúsil, ale neoslovilo ma to tak ako pri jednotke. Neskôr mi na počítači už len zaberala miesto, odinštaloval som ju. Viem, že nebola celkom dobre vyladená, ale nemám na dvojku iba zlé spomienky. Možno si ju skúsim znovu ''nahodit' '' po dlhých rokoch. A už si ju veľmi nepamätám... Viem, že má svojich fanúšikov i doteraz a Vietcong 2 ich môže bavit' viacej než jednotka.

 

Když porovnáš Vietconga 1 i s Fist Alphou vs. Vietcong 2, našel bys ty osobně od každé hry nějaké pozitivum, co jednička nebo dvojka nemá a to zásadního?

Na Vietcong 2 som za tie roky dost' zabudol. Ale ako bolo spomenuté, neberiem dvojku nejak v zlom svetle. Graficky možno vyzerá lepšie, kampaň za Vietcong stranu - tak to bolo pre mňa pozitívum. Rovnako priblíženie zbrane pri mierení mi prinieslo väčší pocit reálnosti (v jednotke je zbraň často mierne nadzdvihnutá kvôli lepšej hrateľnosti). Výber zbraní je v dvojke širší; určite sú tam viaceré rozdiely aj v multiplayeri, no musel by som si to znovu prejst', aby som mohol túto otázku zmysluplne zodpovedat'.

V tejto chvíli môžem vyjadrit' len také pochabé dojmy, ktoré sa u mňa za ten čas zachovali. Takisto celá séria Vietcongu nemala za ciel' simulovat' realitu, ani byt' extra vyladená, preto mi neprekážajú negatíva - či už u jednotky alebo dvojky - až tak, že by som si to nemohol znovu zahrat'. Toto sú ale moje subjektívne názory, čo pre niekoho negatívum, to pre iného pozitívum. Každý si môže urobit' vlastný názor z vlastnej skúsenosti.

 

Co říkáš na velmi krátkou kampaň za Vietnamce v tomto né příliš úspěšném pokračování hry?? Mělo to vůbec smysl dávat tak krátký příběh za komunistickou Stranu?

Bolo to krátke. Ale povedal som si, že radšej krátka kampaň, než nijaká. V každom prípade určite potešilo, bolo to zaujímavé spestrenie oproti jednotke - tam si to momentálne kompenzujem tak, že plánované remaky máp budú za stranu VC. Popritom tu máme k jednotke ešte datadisk Red Dawn, ktorý prišiel s multiplayerovými Coop mapami hrajúcimi za stranu VC.

 

Na to se vybízí další otázka ohledně žlut'áků: Myslíš, že je škoda, že vývojáři ve VC 1 nedali do titulků překlady Vietnamců, co při přestřelkách říkají? Mně to tam teda odjakživa chybělo, páč člověk je zvědavý...

Možno to bol zámer. Ktovie kol'ko narukovaných US vojakov vedelo po vietnamsky? Vývojári možno chceli túto skutočnost' preniest' do samotnej hry, aby sa hráč, ktorý nevie po vietnamsky, o niečo lepšie vžil do situácie US vojakov, ktorí takisto nevedeli vietnamsky. Platí zároveň i naopak - u hráčov, ktorí vietnamsky vedia...

Stále je tu možnost' sa vietnamsky naučit', všakže? Takže nabudúce, Joe, kým ti nepríde povolávací rozkaz do Vietnamu, si môžeš pri trénovaní hned' vedl'a klávesnice pripravit' miesto pre vietnamsko-český slovník a naaranžuješ sa na žlut'ákov v takom štýle, že im pri prestrelkách nielenže budeš rozumiet', ale im aj budeš môct' slovne naložit'.

A z toho môže byt' pre teba sakra celkom slušná výhoda: vyskočíš s dákou vietnamskou hláškou na nejakého bota, príde jeho moment nečakaného prekvapenia a to už len stačí využit' na RA-TA-TATA-TA! Ja som zatial' z tých všemožných hlášok rozpoznal slovo ''nepriatel' '', či slovo ''pozor''; k tomu také slovíčka ako ''ja'', ''už''. Hra obsahuje mnoho vietnamských hlášok, môže to byt' zaujímavé precvičovanie si schopnosti porozumiet' hovorenému vietnamskému slovu - také to spojenie užitočného s príjemným.

 

Stala se ti ve hře nějaká kuriozita nebo veselá příhoda, kterou stojí za to ju čtenářům zmínit?

Určite. Za ten čas sa stalo všeličo možné, nemožné, mnoho známych bugov v hre. Ale taká krátka historka, čo sa mi hneď vybavila sa síce netýka mojej hry, no pobavila. V tom onom roku 2005, kedy som ešte hral iba singleplayer, sa ma kamoš opýtal na misiu s tunelmi, že za aký čas sa mi to podarilo prejst'. Vravel som mu, že zopárkrát som tam zablúdil, ale nemotal som sa tam nejak extra dlho. Tak sa na mňa neveriacky pozrel, že či som v tej tme už dopredu vedel kam íst'. Povedal som, že vstupujeme do tmavých tunelov a na také temné miesta máme v inventári baterku.

(Ako správny nadšenec som si poriadne naštudoval všetky možné nastavenia v menu, na boj som sa teda riadne pripravil s plnou pol'nou.) Nakoniec vysvitlo, že o baterke nevedel a celú misiu v tuneli prešiel podl'a zvuku bodania nožom do stien - tam kde po bodnutí bolo ticho vedel, že sa tam má nasmerovat' a tak mohol odbočit' a pokračovat' d'alej.

 

Vybíráš si servery aspoň trochu obsazené, aby sis hned zahrál od prvních minut a nebo si vybereš prázdný Coop a zahříváš se do formy střílení Vietnamců s tím, že se někdo jiný přidá?

Na Coop chodím už dohodnutý na ten - ktorý server. Ked' dohoda nebola, tak už na nejaký rozohriaty... rozohratý. Ale ak mám náladu na ATG alebo CTF, tak tam si počkám na súperov aj ako prvý na mape. Málokedy čakám bez odozvy.

 

Byl si očitým svědkem nechtěného hromadného TeamKillu, který tě dokázal rozesmát?

Ako sa vraví, chyby nerobí iba ten, kto nič nerobí. Nechcený TeamKill nijak extra neriešim. Dokonca ani nemám za potreby všímat' si, či mi niekto taký do chatu napíše ''sorry for teamkill''. Pokiaľ však ide o trolla, ktorý robí tieto teamkilly zámerne - prípadne nejakým spôsobom podnecuje ostatných k nenávisti, k hrubým urážkam, alebo inak znižuje úroveň serveru - až vtedy si ho začínam všímat' a podľa toho je potom riešený.

Ale čo dokázalo skutočne rozosmiat', tak si spomínam na jednu situáciu na Coop mape, kde sa kamoš za mnou rozhodol, že je správny čas na hodenie granátu. My ostatní sme boli vpredu, počuli sme zrazu hlášku ''Házím granát!''. Chvíl'ku nato som sa pozrel za seba a vidím ako rýchlo uteká preč.

Dlho netrvalo a okamžite som sa za ním rozbehol, asi niečo nie je v poriadku... Krátko na to sme boli všetci vyhodení do vzduchu. Vysvetlil nám, že nemal príliš ideálne prostredie na bezproblémový hod granátom, naokolo sa nachádzali rôzne prekážky, pokúsil sa ale o to. Tie prekážky síce netrafil, lenže v čase jeho hodu som rýchlo menil svoju polohu a granát sa tak nechtiac odrazil od hlavy mojej postavy a dopadol príliš blízko pri nás...

Typický Vietcong príklad Gumpersonovho zákona - ''Pravdepodobnost' '', že sa niečo stane, je nepriamo úmerná tomu, ako vel'mi je žiadúce, aby sa tak stalo. A čo všetko sa nám už stalo... každý z nás by na ten zákon iste vedel podat' mnoho ďalších podobných príkladov, ktoré počas služby vo Vietcongu zažil.

 

Míváš přání, které by znělo: At' Vietcong pojme zase o něco víc hráčů pro udržení účasti pro hratelnost a ti mnozí z těch dlóholetých at' si zjistí přístup k internetu přes Q Tracker a opráší tak ''Zlaté staré časy'' ?

Ukončenie podpory GameSpy určite spravilo svoje. Mnoho hráčov prestalo hrat', či už z dôvodu iných hier alebo z domnienky, že servery už nepobežia. Neostáva nám nič iné, než byt' optimistami a snažit' sa túto malú ''osvetu'' o tom, ako spojazdnit' Vietcong. Šírit' všade, kde to je len možné. Neviem, či ešte zažijeme niečo také ako ''Zlaté staré časy'', stále ale môžeme nabrat' nových alebo staronových hráčov do aktívnej Vietcong komunity a tak o niečo predl'žit' virtuálny život tejto hry. Vietcong sa stále drží naživu. Servery trvalo prázdne nie sú. Takýto stav ho ešte nepostihol - kým my, hráči budeme na scéne, ešte nie!

 

Poslední otázka: Co pro tebe bude pojem Vietcong znamenat? (A tím myslím naši oblíbenou PC hru a nikoliv pojem jako takový z válečného konfliktu.)

Vietcong hra je jedna z mála hier, ktoré sa na mojom počítači nachádzajú. Celkovo ich mám len dve. Tú druhú som tu už spomenul (je to 3D hra; pomohol som? Dúfam, že áno). V minulosti som odohral rozličné tituly, ale po dohraní boli odinštalované. VC by som zbytočne odinštalovával. Musel by som ho za každým znovu nainštalovat'... Vietcong nie je dokonalá hra, má dotieravé muchy, zopár nepríjemných a zopár nerealistických vlastností. Ale to, prečo je u mňa obl'úbený až natoľko, že v rámci vol'ného času prispievam do komunity nielen modmi ale i mapami, musí pre mňa znamenat', že je v tom podstatne viac, než hocaká striel'ačka na zahnanie nudy.

 

    Díky moc za velmi vyčerpávající a obsáhlý informativní rozhovor! Mnoho štěstí ve Vietcongu, hlavně vždy fajn zážitek ze hry a at' pro tebe zůstane herní legendou, jako je tomu u mnohých dlóholetých Srdcařů Vietconga!

A pro naše čtenáře: Kdo to dočetl všechno až sem, tak je hvězda! :-)

 

zpět na Novinky

zpět na Úvodní stránku

 

mesiacov dozadu, celkovo mám nahovorené najviac práve na kanále Alpha
Teamu. I ked' nie som typický ''kecálek'', prebrali sme s ostatnými počas hry
rôzne témy. Nechýbala samozrejme ani sranda a ut'ahovanie si zo seba (v tom
dobrom pochopitel'ne :).