Vietcong slaví výročí: Krásných 20 let od svého vzniku!

05.09.2022 14:12

 

 

 

 

 

        Měsíc březen je tu. Za běžných okolností v životě by na něm nebylo nic tak extra zvláštního. Samozřejmě kromě toho, že zimní období je jednou nohou na ústupu a zanedlouho začne krásné jaro. Zase se oteplí, příroda se začne probouzet, dny prodlužovat, jarní ptáčci zpívat, vše rozkvétat, včetně žlutého ,,Zlatého deště'' a pro rok 2023 je tohle jaro je v počítačové sféře něčím ,,ve vzduchu'' hodně zvláštním. Ani nemá cenu se Vás, čtenářů ptát, o co se vlastně jedná. Již samotný nadpis článku to jednoznačně prozrazuje a každý už to stejně ví. VIETCONG slaví neuvěřitelných 20 let své životnosti! 20 let od svého vzniku a jeho životnost je stále dodnes udržována jeho nejvěrnějšími a nejvytrvalejšími nadšenci, i když s ohledem na rok 2023 je jich jen už klinická hrstka! Ale i tak je to skvělé - normálně by se mohlo stát, že by servery už zely prázdnotou a po Vietcongu by ani ten pes neštěkl. Ale ukazuje se, že Vietcong ještě tak docela odepsaný není, alespoň pro některé z nás. Článek obsahuje oslavnou dlouhou rekapitulaci a recenzi o hře, videa a samozřejmě i ohlasy hráčů, ale také dokonce i dvou členů bývalého vývojářského PTERODONského studia.

 

,,K vývoji Vietcongu jsem se dostal tak trochu náhodou. Seděl jsem ve službě, nudil se, pročítal půjčený časopis Score (nebo možná Level) a mimo jiné přemýšlel, co budu dělat - bylo to někdy na podzim. V prosinci jsem měl na čas svlíknout uniformu, vrátit světle modrý baret sil strejdy míry a na půl roku se někde zašít do civilu, než v létě nastoupím na vojenskou akademii.

A když jsem narazil na inzerát, ve kterém Illusion Softworks shánělo designery, rozhodl jsem se odepsat... (což znamenalo z šumavské divočiny dojet na kole do Českého Krumlova do internetové kavárny, jelikož tenkrát tak nějak ještě nebyl internet na každém rohu a v každém mobilu). A dostal jsem odpověd' - ne od Illusionu ale od PTERODONu, jehož existenci v původním podání české adventury ,,Tajemství oslího ostrova'' jsem pochopitelně zaznamenal, ale už ne fakt, že se PTERODON vrátil jako větší firma a po Flying Heroes pracuje na další hře... válečné.

Na přijímací pohovor jsem přijel ještě v uniformě a poprvé jsem viděl budoucí level Stream. Zaujala mě nádherná grafika a voda... a technická chyba animace přebíjení M16, což byl můj první malý příspěvek k vývoji. Začátkem ledna jsem dorazil se starým báglem, hrstkou věcí, otřískaným 4 8 6 notebookem a spokojený, že jsem pracovní problém vyřešil tak dobrým způsobem a nastoupil do kanceláří, které jsme tenkrát měli na kraji města nad obchod'ákem... a hlavně tam byl firemní squat, kde bezprizorní přistěhovalci jako já mohli přespávat.

Vývoj byl divoký... zvlášt' později bylo pro některé z nás celkem běžné přespávat v kanceláři pod stolem, nebo si místo spánku ve dvě - tři ráno odskočit na kafe do strip baru naproti novým kancelářím (ze kterého je dnes... kostel). A já úplně a totálně zapomněl na to, že bych si měl jít potvrdit nástup (přijatý jsem byl už z loňského roku), znovu obléknout uniformu a místo vojenské střílečky jít dělat vojenskou kybernetiku.

A pak jsme konečně první Vietcong dotáhli do konce, pak datadisk. A plynule se přešlo na dvojku, která sice moc dobře nedopadla, ale i tak byl malý zázrak, že jsme to za ten rok, přes všechny nezaviněné potíže, nějak stihli. Jenže pak PTERODON skončil, prakticky všichni jsme přešli do Illusion Softworks, pozdějšího 2K Czech, někteří jako já zase rychle odešli.

A z prvního Vietcongu se stala taková hořkosladká vzpomínka na ''mou'' první a nejúspěšnější profesionální hru, i po dvaceti letech stále ještě hranou.''

březen 2003 - 2023

'' Shigor Birdman ''

[ bývalý člen PTERODONu: Programátor misí, herní designér, scénář a dialogy ]

 

 

,,Do vývoje Vietcongu dal celý tým obrovské množství nadšení, energie a práce. Zrodila se díky tomu výjimečná hra, která zaujala velké množství hráčů. Kvůli podnikatelské naivitě zakladatelů studia (tedy mojí) a (mým) špatným rozhodnutím v plánování pokračování Vietcongu, neměl pro mě dlouhodobý úspěch Vietcongu žádný vliv. Vietcong 2 se nepovedl, díky totálnímu vyčerpání jsme rozpustili studio a začali jsme žít život bez Vietcongu. Mnoha členům týmu práce na Vietcongu nastartovala kariéru, ale takovou kreativní synergii a tvůrčí pohodu už většinou nezažili.

Dostal jsem spoustu děkovných zpráv od hráčů. O tom, jak jim hraní Vietcongu změnilo život. Sleduju s úžasem, že někteří hráči pořád Vietcong hrají a užívají si to. A díky stále aktivním hráčům, můžeme my tvůrci stále s láskou a nostalgii vzpomínat na tu krásnou a divokou dobu, kdy jsme hru vytvářeli. Po dokončení Flying Heroes v roce 2000 jsme neměli jako tým jasný směr. Já jsem chtěl dělat hru o římských gladiátorech, což se všem ostatním zdálo jako nezajímavé téma (dokud Ridley Scott nenatočil později film Gladiátor).

Chytl jsem se tedy nápadu jednoho z manažerů Take 2, udělat hru na motivy filmu Rambo. Byl to vlastně nesmysl, který dotyčný plácl u večeře během výstavy E3 a nikdy z toho žádná licence filmu nebyla. Ale byl to impuls. Po shlédnutí všech tří dílů Ramba na VHS (do té doby jsem je neviděl), jsme se v týmu rozhodli, že uděláme prequel – tedy příběh o tom, jak byl Rambo ve Vietnamské válce. Takže začal hodně podrobný výzkum – expedice do Vietnamu, knihy o Special Forces, deklasifikované armádní dokumenty o válce, muzea zbraní, výstavy vojenské techniky.

Nikdy potom jsem nebyl součástí tak hluboké přípravy. Poté, co jsme definitivně zjistili, že licence na Ramba se nechystá, nebyl problém přeorientovat hru na realistické zobrazení působení SF ve vietnamské válce. V rámci získání představy o atmosféry jsme chodili střílet na střelnici s reálnými zbraněmi, hráli s týmem kompetitivní airsoft v lese, účastnili jsme se autentických misí klubů vojenské historie s airsoftovými zbraněmi. Herní mechaniky jsme konzultovali s vysloužilým vojákem Pavlem Hubatkou, který měl za sebou výcvik Rangers, Special Forces a účast na misích v Jugoslávii a Bosně.

Jan Skramoušský, redaktor zbraňového časopisu a kurátor Vojenského muzea na Žižkově, nám poskytl detailní přednášku s ukázkou manipulací všech zbraní, což mělo významný vliv na grafiku a animace zbraní. Kromě tohoto bádání jsme byli velmi stále aktivními hráči – v kanceláři probíhaly časté multiplayerové turnaje ve hrách Unreal Tournament, Counter Strike, Team Fortress. V singleplayeru jsme byli okouzleni 18 měsíců starou hrou Half-Life, která nastavila úplně jiný pohled na zpracování singleplayerového zážitku. Tenhle mix pak významně ovlivnil naši práci na Vietcongu.

Vietcong do světa příliš díru neudělal, ale hodně jeho mechanik inspirovaly tvůrce dalších stříleček. Systém míření převzalo CoD a poté se to stalo standardem žánru. Zpracování džungle a atmosféru boje v ní se rozhodli vylepšit vývojáři FarCry v Cryteku. Pokračování FarCry 2 v Ubisoftu, se inspirovalo realistickým zobrazením nezbraňových předmětů v herním pohledu – například mapy.

 

Vietcong jsme pořád dělali jako hru, nikoliv jako realistickou simulaci. Možná je to nejvíc autentická a realistická válečná hra, ale stále má blíž k tradičním herním střílečkám než k realitě. Což asi pro hráče funguje. Protože jinak si neumím představit, proč i po 20 letech hráči Vietcong stále hráli.

 

Tímto bych chtěl všem hráčům, fanouškům a příznivcům Vietcongu poděkovat.''

26. březen 2003 - 2023

Jaroslav '' Jarek '' Kolář

[ Vedoucí projektu Vietcong, spoluzakladatel vývojového týmu PTERODON ]

 

 

,,Vietcong jsem začal hrát v lednu 2004, kdy mi ho donesl kolega z práce, a byla to moje vůbec první hra, kde jsem si mohl zahrát kooperativní multiplayer proti počítačem ovládaným botům. Střílečky, které jsem hrával dříve, takový mód neobsahovaly. Bohužel, internetové připojení jsem v té době ještě neměl k dispozici, takže jsem mohl cca dva a půl roku hrát pouze po LANu, a to bud' sám nebo maximálně ve dvou.

Potřebné patche a mapy jsem si stahoval v práci. Od konce června 2006 jsem si konečně mohl zahrát Vietcong přes internet a poznal spoustu podobných Coop nadšenců. Mezi nimi byli i kluci z českého Coop týmu Squad Baker, kteří mě inspirovali k založení vlastního týmu. K tomu došlo v květnu 2007. Tým dostal název Alpha Team (tag [AT]). Funguje dodnes a letos oslaví šestnáct let existence. Třeba tu ''dvacítku'' taky dáme, uvidíme za čtyři roky. ;-) Týmem prošlo dokonce i několik šikovných mapařů a jejich mapy se na Coop serverech stále hrají.

Zlatá éra Vietcongu skončila okolo roku 2010, ale i v dnešní době, dvacet let od jeho vydání, je možné na serverech potkat úplné nováčky, z nichž někteří jsou mladší než hra samotná. Vietcong je prostě neuvěřitelný. Grafické zpracování je i na dnešní dobu stále v pohodě. Hra má ale i spoustu chyb, které dokážou pořádně naštvat, jako třeba to, že boti vidí skrz překážky, nebo to, že při tzv. ''soustřelu'' (hráč i bot na sebe začnou střílet ve stejný okamžik) dává engine přednost botovi před hráčem.

Navíc na novějších operačních systémech (od Windows Vista po nejnovější) přibyl ještě tzv. ''stereo bug'', kdy je obtížně rozeznatelné, z kterého směru ten který zvuk přichází (hráč musí být od jeho zdroje dostatečně vzdálený, aby to bylo možné poznat, přičemž tato vzdálenost musí být tím větší, čím je daný zvuk hlasitější). Nebýt všech těch protivných chyb, dal bych plný počet hvězdiček. Takhle dávám 92 % pro období na Windows XP a 85 % pro pozdější operační systémy.''

[AT]Peter Shannon_CZ

 

jednou nohou 
 
 
 
hghfgfgna ústupu a zanedlouho začne krásné jaro. Zase se oteplí, příroda se začne probouzet, dny prodlužovat, jarní ptáčci zpívat,
rozkvétat žlutý ,,Zlatý déšt' '' a pro rok 2023 je tohle jaro je ve počítačové sféře něčím ,,ve vzduchu'' hodně zvláštním. Ani nemá
cenu se Vás, čtenářů ptát, o co se vlastně jedná. již samotný nadpis článku to jednoznačně prozrazuje. VIETCONG slaví neuvěřitelných 20
let své životnosti! 20 let od svého vzniku a jeho životnost je stále dodnes udržována jeho nejvěrnějšími a nejvytrvalejšími nadšenci, i
když s ohledem na rok 2023 je jich jen už klinická hrstka! Ale i tak je to skvělé - normálně by se mohlo stát, že by servery už zely
prázdnotou a po Vietcongu by ani ten pes neštěkl. Ale ukazuje se, že Vietcong ještě tak docela odepsaný není, alespoň pro některé z nás.
 
 
 

( videa je možné přehrávat na celou obrazovku zde na webu, aniž byste ho museli opouštět kliknutím pro zvětšení přejitím na YouTube )

 

V roce 2003 a ještě před ním nikdo ještě nemohl tušit, co Vietcong udělá s budoucími ,,pařmeny'' a to jak se sólovými, tak i těmi, co začali zakládat klany, z nichž některé v dobách největší slávy klidně pravidelně navštěvovaly turnaje (o těch v článku taky ještě bude zmínka). Nastal opravdový ,,boom'' ! Minimálně v ,,českých vodách'' byste nenašli českou hru, která by ovlivnila veřejný herní prostor u nás - co se hry pro Více hráčů týče (dobře tedy, budeme moderní a jednodušší a je to prostě multiplayer). :-)

Sám jsem na žádném takovém srazu klanů nebyl, nicméně co vím, tak je to, že mimo jiné bojovat o titul mistra republiky ve Vietcongu se mohlo soutěžit i o jiné další zajímavé ceny. To vše bylo tenkrát součástí té Vietcongmánie. Zcela logicky, když je něco nového a stane se to populárním, musí si to zákonitě vybudovat až nadstandardní hit a to Vietcongu vydrželo roky. Klany mimo jiné (klasické CTF) mezi sebou po domluvě soutěžily i v tzv. Friendly War (FW), což byl(y) zápas(y) mimo oficiální turnaje. Oficiální srazy nebo turnaje, nazývané i jako Kařezy, dávaly možnost se i v rámci hry osobně pobavit. Člověk neviděl dlouho svého kamaráda a nyní s ním hraje proti soupeři a nebo proti němu. Udělat si výlet třeba do Prahy na setkání komunit Vietcongu a náležitě si to všechno užít!

 

,,Je to hra, která mě zasáhla absolutně do srdce. Nebyl den, kdy jsem se netěšil, až se vrátím ze školy, hodím tašku do rohu a spustím si tuhle hru. První verzi jsem objevil v roce 2006 a Fist Alphu o rok později. Oba dva tituly byly fantastické, ale FA mě oslovilo víc - sice menší kampaň, ale za to větší ,,Challenge'' a o to víc možností v Rychlých bitkách.

Jediné, čeho lituju je, že jsem multiplayer objevil až v roce 2009. Nevěděl jsem tehdy, že už má ten peak za sebou. Každopádně tehdejší mapy jako Osgiliath-City, Halong-V1.9, Cement City, BorealMountains, nebo upravenou FrenchRoute jsem si oblíbil natolik, že jsem si je procházel sám i během mých prázdnin u prarodičů, kde internet byl cizí slovo. :) Ze začátku jsem hrál výhradně CTF a poté, co postupně úplně vymizel, jsem se pustil do Coopu, kde jsem zjistil, že není vůbec špatný a každý hráč v týmu byl klíčový. Občas jsem se objevil i na Joeově serveru - jen tak pro odreagování. Scházela se tam dobrá parta, se kterou ty mapy dostávaly jisté grády.

Upřímně, občas si postesknu, jak tyhle momenty (můj objev hry, seznamování s kampaní a multiplayerem) nenávratně zmizely. Ani druhý člověk neví, jak rád bych se vrátil do úžasného období 2006 - 2011, kdy jediná moje starost byla, abych si vychutnal hru do plna se vším všudy. Vietcong má pro mě speciální místo v srdci, stejně tak jako Let's Playe od Pet'anagamese na tuhle hru, které si čas od času taky někdy projdu, abych si zavzpomínal na skvělé časy.

Závěrem bych chtěl poděkovat vývojářům hry, že vytvořili tak jedinečný kousek. Také děkuji i hráčům, které jsem poznal v mult'áku. :) P.S.: Výcvikový Seržant - to je ''kapitola sama pro sebe''. Jednou jsem si stáhl MP3 audio do mobilu a pouštěl to ve škole. Nikdo nechápal, jak tak originální hlášky dokázal někdo vyslovit! :D Subjektivně hodnotím hru na 90 % - bohužel krátká Kampaň, ve Fist Alphě ještě kratší. :-( ''

Kubajz

 

,,Vietcong, Vietcong, co na to říct?

Když jsem o této hře četl v herních časopisech, taxem si říkal ,,njn, další CoD nebo MoH.'' Teda nevim, jestli v tej době už byli na světě... hru jsem si sehnal a zkusil zahrát. Pro proběhnutí přijímače jsem si šópnul první cestu. Téměř si už nepamatuju, jestli jsem přišel first, second a třetí nebo zakysnul o něco z Koreje. Jediný, co vím, že tam byl most. Mělo se někam jít, ale když jsem zůstal na fleku, tak mě někdo kásnul, vyrazivšího dopředu mě sejmuli vlastní a ječeli něco o dezerci.

Po cca. hodince, možná dříve, jsem hru odložil a zapomněl, že existuje na mým disku. Pak ji začala mydlit dcera. Dostala se někam daleko a dokonce mi dovolila si zkusit misi v tunelech plazením, plížením vpřed a zkoumat. V této misi jsem si ověřil, že ta hra není pro mne. Jaký jsem to byl ale bláhový... po jakémsi období klidu jsem se nechal zlákat na novinku, co mastila holka se svym mládencem a zahrál jsem si s nima multík. Pak jsem zkusil multík po netu a byl jsem ztracen... Objevil jsem zajímavej server, kterej se objevoval občas a byla to tzv. Crockerova hra. Mapy na něm poskládaný se mi líbily a tak jsem začal tenhle server vyhledávat. Zažil jsem na něm spoustu humorných situací - třeba se snajperkou, kdy sem musel běhat po mapě jako debil, abych nebyl vyhozen, spoustu dobře hozených granátů, fůru killů, prima korespondenci a nakonec TeamSpeak.

Hru jsem mastil nejméně od roku 2005 do cca. 2012 velice často, pak méně často a v současnosti z nostalgie tak 1x za měsíc na 10 minut, než dosáhnu 7 smrtí a přestane mě to bavit. Jooo, člověk zapomíná, ztrácí reflexy a je o dost prchlivější, takže se namíchne docela rychle. Většinou tam jsem sám a to mne taky neba. Co říci dalšího? Grafika byla super a v současnosti nevypadá úplně blbě. Novej kabátek ve VC2 byl fajn, ale nějak byla opomenuta hratelnost, které dávám stále přednost před grafikou.

Díky VC a Crockerovi jsem objevil svět FPS online stříleček, ve kterém se ještě pohybuji s kamarády z německé =MaNe= skupiny, co jsem poznal ve taky ve VC. Hratelnost VC se mi nelíbila zase tak moc, myslím singl, protože odkojen DOOMem, hlavně jeho dvojkou, jsem byl furt t'uhýk. Sice mě jakýsi krůkr umravnil občas a někdy se mu to i povedlo, že jsem si hraní VC docela užíval.

Multiplayer 90 % , Kampaň 75 % ''

=MaNe=Yenda

 

zde, v prvním videu srazu Vietcong LANky, se nenechte zmást zmínkou 10 let hraní Vietcongu

obě videa jsou prostým náhledem srazů Vietcong hráčů

V roce 2003 a ještě před ním nikdo ještě nemohl tušit, co Vietcong udělá s budoucími ,,pařmeny'' a to jak se sólovými, tak i těmi, co
začali zakládat klany, z nichž některé v dobách největší slávy klidně pravidelně navštěvovali turnaje (o těch v článku taky ještě bude
zmínka). Nastal opravdový ,,boom''! Minimálně v ,,českých vodách'' byste nenašli českou hru, která by ovlivnila veřejný prostor -
co se hry více hráčů týče (dobře tedy, budeme moderní a jednodušší a je to prostě multiplayer). :-)

 

Vietcong se zařadil ve své době mezi hry (a že jich zas až tak moc nebylo), které nabízely kromě zaměřování zbraní a né žádné pouhé střílení od boku, i výklony se střelbou do stran. A to dokonce i v leže, což hráč svýma očima ,,první osoby'' běžně vůbec nezaregistruje, ale díky pohledu tzv. třetí osoby (aktivací cheatu v konzoli tlačítkem ; a cht3pv 1) je vidět, jak se Hawkins při naklonění doleva nebo doprava naklání se zaměřenou zbraní. Kdysi jsem tohle vyzkoušel po mnoha letech ještě nedávno v misi ,,Dobývání kopce'' (mapa HamburgerHill v multiplayeru) pár metrů od prvního sestřelého ,,Úháčka''. Byl jsem hodně překvapený, že je něco takového ve hře naprogramováno. Od toho roku 2003 sem o něčem takovém neměl ani tušení.

Co rozhodně kromě hratelnosti, příběhu samotném, nejdřív o Stevovi R. Hawkinsovi, ale i pak i o Warrenu Douglasovi z Fist Alphy a dále pak zpracování džungle a dalšího, hráče vesměs napříč celou veřejností nejvíce zaujalo a uchvátilo, byl velký klenot, který se jmenuje český dabing - a to bezkonkurenční. Jak už bylo v jednom z našich webových rozhovorů od vývojáře '' Shigora Birdmana '' (tímto ho zdravím) řečeno, peprný slovník ve hře od postav měl být opravdu původně skutečně ostrý, nicméně po konzultacích se z hodně vulgarit na některých frontách slevnilo. Nicméně i tak si Vietcong českým dabingem ziskal popularitu a oblíbenost u hráčů, kteří češtině rozumějí. České hlášky a hlavně nadávky postav při přestřelkách v džungli jsou prostě jedinečné! A v tehdejší době úchvatné.

Ono vůbec největší ,,samostatnou jednotkou'' , i v návaznosti na ostré hlášky, se stal populární Výcvikový Seržant , který vojína Hawkinse na žádném z částí výcviku nových rekrutů nenechá na pokoji. Mezi česky rozumějícími hráči byste snad nenašli jediného, který by se nezmínil o tom, jak se vývojářům povedl a že ty hlášky jsou prostě jedinečné, vtipné a u některých se hráč i hlasitě zasměje. Prostě Seržant má ego obrovské a má svůj jednoznačný podíl. Hlášek a i těch oficiálně nezakomponovaných, jich nadaboval jeho dnes bohužel zesnulý představitel Miroslav Středa hodně a dlužno dodat, že i dost výtečně! Hlášky byly kolikrát zarážející zvláště po tom, co například jeden hráč se svěřil kdysi na herním serveru s tím, že měl zvuk hodně nahlas a když Výcvikový Seržant v 1. části výcviku zařval na Hawkinse v plné palbě ,,Přestaň vrtět prdelí jako děvka a utíkej jako chlap, kurva!'' , přišla do jeho pokoje máma a hráč musel vysvětlovat, co tohle mělo znamenat. :-D

Vietcong se zařadil ve své době mezi hry (a že jich zas až tak moc nebylo), které nabízely kromě zaměřování zbraní a né žádné pouhé
střílení od boku, i výklony se střelbou do stran. A to dokonce i vleže, což hráč svýma očima běžně vůbec nezaregistruje, ale díky pohledu
tzv. třetí osoby (aktivací cheatu v konzoli tlačítkem ; a cht3pv 1) je vidět, jak se Hawkins při naklonění doleva nebo doprava naklání
se zaměřenou zbraní. Kdysi jsem tohle vyzkoušel po mnoha letech ještě nedávno v misi ,,Dobývání kopce (mapa HamburgerHill v
multiplayeru) pár metrů od prvního sestřelého ,,Úháčka''. Byl jsem hodně překvapený, že je něco takového ve hře naprogramováno. Od toho
roku 2003 sem o něčem takovém neměl ani tušení.

všechny části v režii Výcvikového Seržanta jsou zde

hlášky s Výcvikovým Seržantem, včetně nevydaných, jsou zde

 

,,Vietcong byla jedna z prvních her, s kterými jsem přišel do kontaktu. Byl jsem hodně malý a na normální mise jsem si netroufal, takže jsem spíš střílel na střelnici a dělal výcvik, ale už tehdy jsem ocenil kvality hry. Hlavně tedy dabing, zpracování zbraní, ozvučení... Posléze jsem se dostal k misím jako takovým a s nimi mě hra pohltila už úplně. Hustá džungle na Po Tlong Karai, tunely, noční přepadení nebo Tři kaňony jsou jen některé mise, co mi velmi utkvěly v paměti. Do roku 2014 jsem hrál i multiplayer, nicméně po vypnutí Gamespy jsem se hrou na nějaký čas skončil. V roce 2018 jsem se ke hře dostal zpátky, už i včetně datadisku Fist Alpha, Red Dawn a obnoveného multiplayeru. Hru pořád oceňuji za všechny její kvality, dostala mě k reenactingu a prohloubila můj zájem o historii jako takovou. Nemluvě o těch hodinách zábavy a nervů. :) 80 % ''

Kowalski

 

Uběhl rok a došlo na vydání datadisku Fist Alphy, která se odehrává před původní plnou verzí Vietcongu. Kromě nových zbraní na obou stranách válečného konfliktu člověk prošel novými misemi, které od začátku (i v závislosti na zvolené obtížnosti), nebyly příliš lehké už od první mise ,,Bouře nad džunglí'' a pak zejména poslední mise ,,Baterie polních děl'' a ,,Ohnivé peklo''. Nově se staví americká základna na kopci Nui Pek a tak je hráč zatažen do momentální výstavby tábora. Přesně tak, aby to odpovídalo posloupnostem děje a v Jedničce už Hawkins přilétá na hotový tábor. Často si jistě skoro každý vybaví, že i v jednotce se najde mezi vojáky štengrování. Třeba takový C.J. Hornster rád provokuje a nejčastěji se dostává do ''křížku'' s P.J. Defortem a to i na brífincích. Takže hráč se rozhodně nenudí ani ve chvílích, kdy tým rozebírá, co se bude plnit za rozkazy před misí, která ho čeká.

sem spíš střílel na střelnici a dělal výcvik, ale už tehdy jsem ocenil kvality hry. Hlavně tedy dabing, zpracování zbraní, ozvučení...

Posléze jsem se dostal k misím jako takovým a s nimi mě hra pohltila už úplně. Hustá džungle na Po Tlong Karai, tunely, noční přepadení
nebo Tři kaňony jsou jen některé mise, co mi velmi utkvěly v paměti. Do roku 2014 jsem hrál i multiplayer, nicméně po vypnutí Gamespy
jsem se hrou na nějaký čas skončil. V roce 2018 jsem se ke hře dostal zpátky, už i včetně datadisku Fist Alpha, Red Dawn a obnoveného
multiplayeru. Hru pořád oceňuji za všechny její kvality, dostala mě k reenactingu a prohloubila můj zájem o historii jako takovou.
Nemluvě o těch hodinách zábavy a nervů.'' :)
 
Kowalski

další recenze a ohlasy je možné si přečíst v podstránce webu zde

 

,,Ačkoliv již dlouho nepatřím mezi aktivní hráče Vietcongu, má ta hra pro mě velmi nostalgický význam. Dlouho před plnou hrou jsem se musel spokojit s demoverzí, která obsahovala kampaň s jednou misí a mult'ák s jednou mapou. Ten pocit, kdy jsem poprvé potkal postavu, kterou skutečně ovládá hráč, si pamatuji dodnes. Stejně jako spousty zážitků, které se dostavily s plnou verzí. Musím vyzdvihnout hlavně hráče multiplayeru, kteří tvořili tu zábavu, at' už v tom pozitivním smyslu, tak i v tom méně pozitivním. Ocenil bych i práci modderů, kteří produkovali nové mapy a snažili se do nich zapojit nové prvky. Co je ale pro mě nejvíc ikonické z Vietcongu, jsou rozhodně hlášky a dabing jako takový.

Nechám si svůj názor, že je pro mě Vietcong nejlépe namluvenou českou hrou a to s velikým náskokem. Potěší mě, když někoho slyším říkat ikonickou větu ze hry, já sám taky občas nějakou vypustím v běžné řeči. Závěrem chci poděkovat naší komunitě, kterou jsme utvořili k hraní Coopu. Je trochu škoda, že nás to nenapadlo během té Zlaté éry plných serverů, ale nejvíc památných momentů si odnáším právě z Elity. Takže, milý Vietcongu, díky za ty vzpomínky. 90 % ''

MUKADE-CZ

 

Vývojáři kromě Fist Alphy uvolnili na veřejnost posléze další, tentokrát hodně malý datadisk (no, jestli se tomu vlastně vůbec tak dá říkat), jednu misi z rýžových polí Red Dawn, kdy je Steve R. Hawkins v jeden krásný rudý večer vysazen na rýžových polích v oblasti, která je napůl pod vodou a svádí na dálku v tváří tvář souboj s vietnamskými odstřelovači, aby zachránil jednoho přeživšího pilota ze sestřeleného vrtulníku. Mise to není vůbec jednoduchá, už jenom proto, že pilot z Vašeho vrtulníku Vás naviguje, kde byl pilot ze vzduchu zahlídnut u které farmy a když se dostanete k místu nálezu, najednou Vám kompas a za oznámení vrtulníku bude řečeno, že byl nalezen zase na jiném místě, že se ukrývá v chatrči. Pro hráče vcelku nepříjemné a zvláště, když má pocit, že už skoro všechny vietnamské snipery eliminoval, ale pořád slyšíte a cítíte, jak kolem Vás z dálky létají kulky z SVD Dragunova. Ale nakonec se podaří pilota najít a vrtulníkem s Vámi odletí do bezpečí.

m
usel spokojit s demoverzí, která obsahovala kampaň s jednou misí a mult'ák s jednou mapou. Ten pocit, kdy jsem poprvé potkal postavu,
kterou skutečně ovládá hráč, si pamatuji dodnes. Stejně jako spousty zážitků, které se dostavily s plnou verzí. Musím vyzdvihnout
hlavně hráče multiplayeru, kteří tvořili tu zábavu, at' už v tom pozitivním smyslu, tak i v tom méně pozitivním. Ocenil bych i práci
modderů, kteří produkovali nové mapy a snažili se do nich zapojit nové prvky. Co je ale pro mě nejvíc ikonické z Vietcongu, jsou
rozhodně hlášky a dabing jako takový. Nechám si svůj názor, že je pro mě Vietcong nejlépe namluvenou českou hrou a to s velikým
náskokem. Potěší mě, když někoho slyším říkat ikonickou větu ze hry, já sám taky občas nějakou vypustím v běžné řeči. Závěrem chci
poděkovat naší komunitě, kterou jsme utvořili k hraní Coopu. Je trochu škoda, že nás to nenapadlo během té Zlaté éry plných serverů,
ale nejvíc památných momentů si odnáším právě z Elity. Takže, milý Vietcongu, díky za ty vzpomínky.''
 
MUKADE-CZ

 

Let na kopec Po Tlong Karai

 

Za snad vůbec největší (nejdelší bitevní operaci, vedle otravné tour v tunelech při hledání Marvina Fishera) ve Vietcongu 1, lze označit ofenzívu na velitelské ruiny (NVA Base v mult'áku), kde nejdříve krouží tým Steva Hawkinse s dalšími záložními týmy ve vrtulnících v oblasti a následně je protiletadlovými kanóny vrtulník s týmem sestřelen, za vůbec nejrozsáhlejší. Následuje mise ,,Havárie v džungli'', která byla na tehdejších CD Scorečkách k dispozici jako jediná mise pro Vietcong v demoverzi. Pak už následuje ,,Dobývání kopce'' - rozbahněný při špatném deštivém počasí, cíl ,,Ruiny Po Tlong Karai'' a opět je Steve Hawkins poslán prozkoumat pod ruinami podzemní únikové chodby, což vzhledem i k sesuvu podmáčené půdy díky velké bouři v oblasti nebyl vůbec dobrý nápad... a Hawkins je zavalen.

A pak zase ty tunely... a aby to bylo ještě lepší a zajímavější, tak je potřeba projít přes labyrint a ještě ke všemu zatopený, dokonce pak až po strop, aby se hráč dostal už v noci do malé základny plné Vietnamců a utíkal noční džunglí, která skrývá nepřátele, utíkat přes jezero a dostat se přes něho do ruin, kde má Hawkinse vyzvednout vrtulník. A to ještě je v očekávání přestřelka s další skupinou Vietnamců, kteří Hawkinse dostihnou, než vrtulník přiletí a zpravodajského Seržanta vyzvedne k odletu na základnu.

Za snad vůbec největší (nejdelší bitevní operaci, společně s otravnou tour v tunelech při hledání Marvina Fishera) ve Vietcongu 1, lze
označit ofenzívu na velitelské ruiny (NVA Base v mult'áku), kde nejdříve krouží tým Steva Hawkinse s dalšími záložními týmy ve
vrtulnících v oblasti a následně je protiletadlovými kanóny vrtulník s týmem sestřelen. Následuje mise ,,Havárie v džungli'', která
byla na tehdejších CD Scorečkách k dispozici jako jediná mise pro Vietcong v demoverzi. Pak už následuje ,,Dobývání'' kopce za špatného
počasí, ,,Ruiny Po Tlong Karai'' a opět je Hawkins poslán prozkoumat pod ruinami podzemní chodby, což vzhledem k závalu nebyl vůbec dobrý
nápad. A pak zase ty tunely a aby to bylo ještě lepší a zajímavější, tak je potřeba projít přes labyrint a ještě ke všemu zatopený,
dokonce pak až po strop, aby se hráč dostal už v noci do malé základny plné Vietnamců a utíkal noční džunglí, která skrývá nepřátele,
utíkat přes jezero a dostat se přes něho do ruin, kde má Hawkinse vyzvednout vrtulník. A to ještě je v očekávání přestřelka s další
skupinou Vietnamců, kteří Hawkinse dostihnou, než vrtulník přiletí.

( ve všech videích od Kinga++++cz[Sq.Bakera] přímo z misí ve hře jsou slyšet známé hlášky, nadávky vojáků a také jejich prupovídky po přestřelkách )

 

Hawkinsovy hlášky a kecy nad Intely

 

Vojáci běžně po přestřelkách prohledávají mrtvoly nepřítele. Nejinak tomu je i ve Vietcongu. Občas je vidět pokopávání do mrtvých těl a občas lze vidět například Hornstera, který nad mrtvolou zamíří svůj kulomet M60 a ještě z něj dá mrtvole přídavek s hláškou ,,Tumáš, hajzle!'' Stejně tak po přestřelkách lze slyšet od jakékoliv postavy vtipné prupovídky, že je oblast vyčištěna, například od Led Duy Nhuta ,,Oni pryč nebo mrtva.'' Ale co si budeme povídat... nejlepší je v tomhle asi opět Hornster: ,,Kurva, to už jsou všichni?? Já bych si ještě dal.''

No, Hawkins je v tomhle zdrženlivější. Podobný nadávky a hlášky mluví v misi ,,Údolíčko'' mezi neoblíbenými tunely, kdy na něj vybíhají Vietcongové ze zamaskovaného vchodu do tunelů. A tak lze slyšet třeba: ,,KURVA!!! Odkud pořád lezou ty svině?!!'' ,,Do hajzlu, vždyt' sem to tady už vyčistil!'' ,,To je tady snad ta celá jejich armáda schovaná někde pod šutrama!'' ,,Musím zjistit, odkud lezou ven.. hajzlové.'' Ale zpět k tomu prohledávání mrtvol: Hawkins občas najde u mrtvých vietnamských soudruhů zajímavé fotky, metály, dopisy, mapy, dokumenty, identifikační karty a další věci. Třeba jedna z ruin Po Tlong Karai najde takovou jednu roztomilou fotku, kde řekne: ,,Strejda Stalin, móc hezký. A to děcko pak nejspíš dal odprásknout.''

Zatímco ve Fist Alphě tohle chybí a lze sbírat dokumenty v jedné velitelské chatrči až v misi ,,Ohnivé peklo'' dokumenty, které jsou ale součástí úkolu pro splnění mise, v datadisku Red Dawn je možné u některých Vietnamců najít fotku například mladého diktátora Maa a k těm má Hawkins taky své prupovídky (například o věrnosti komunistické Straně a že Mao tráví volný čas vražděním). Nálezy těchto intelů (materiálů) jsou jistě pro hráče zpestřením. Čím více zpestřujících monologů nebo dialogů mezi postavami, tím lépe pro hru. Hráč se chce co nejvíc při hře bavit, at' už je to cokoliv a to Vietcong nabízel a nabízí dodnes. Pravdou nicméně ale je, že u všech nalezených intelů tolik namluvené vtipnosti není, což ale rozhodně děj v misích nijak nesnižoval.

Vojáci běžně po přestřelkách prohledávají mrtvoly nepřítele. Nejinak tomu je i ve Vietcongu. Občas je vidět pokopávání do mrtvých

těl a občas lze vidět například Hornstera, který nad mrtvolou zamíří svůj kulomet M60 a ještě z něj dá mrtvole přídavek s hláškou
,,Tumáš, hajzle!'' Stejně tak po přestřelkách lze slyšet od jakékoliv postavy vtipné prupovídky, že je oblast vyčištěna, například
od Led Duy Nhuta ,,Oni pryč nebo mrtva.'' Ale co si budeme povídat... nejlepší je v tomhle asi opět Hornster: ,,Kurva, to už jsou

všichni?? Já bych si ještě dal.

 

Webové fanouškovské zázemí kolem Elit'áckého Kolektivu

 

20 let je adekvátně dostačující doba na to, aby se napsala historie. At' už pozitivní nebo negativní. Mezi ty negativní po online stránce patří například v roce 2014 ukončení provozování herních serverů od původního poskytovatele GameSpy, který kromě Vietcongu vypověděl službu i dalším již starším hrám. Nejspíš už nebylo po vůli tyto hry udržovat. Posléze se našel alternativní poskytovatel Q Tracker, ale i ten nevydržel příliš moc dlouho. Mezitím jsem se z Vietcong prostředí vzdálil a tak ani nevím, jak se jmenuje současné hostování Vietcong herních serverů a nerad bych tu plácal nesmysly. :-D Ale nejčastěji se mluví o Master adrese (serveru).

K těm poztivním patří vznik Elit'áckého webu 1.6. 2012. Tehdy na mém herním serveru padla řeč o tom, že by nebylo špatné mít webové zázemí, kde by se dalo veřejně oznamovat, kdy bude založena příští hra. S nápadem na konkrétního poskytovatele webových stránek přišel tenkrát hráč a posléze hned Elit'ák {u.s.s.f}Fvr . Zmíněným datumem vzniku webu začala nová éra a troufnu si říct dynastie. Tvorba webu byla jednoduchá a natolik mě pohltila, že jsem se rozhodl, že postupně budu web vyvíjet, až jsem se dostal k neskromným ambicím udělat z něj nejlepší a zároveň rozsáhlý fanouškovský Vietcong web, který může v České republice existovat. To se myslím povedlo a dodnes mě práce v něm naplňuje a Novinky jsou dodnes vydávány, byt' už dnes zcela vyjímečně.

Snad se dá po 11 letech říct, že web je svojí existencí úspěšný a má smysl ho i nadále udržovat, částečně aktualizovat a provozovat dodnes (pro aspoň ty vůbec nejvěrnější, pro které je hra Vietcong vyloženě náboženstvím). Web nabízel například sekci Novinky, které byly již součástí továrního základního zhotovení. A díky této sekci v psaní článků vznikly například i ankety, různá informační oznámení kolem webu, herního serveru, ale úplně především (a na to se nesmí v žádném případě v rámci 20 letého výročí zapomenout) psaní článků nabízelo možnost uspořádat offline textové rozhovory s hráči, což byl nápad přímo fantastický a tak se také stalo. Ohlasy hráčů na tuto aktivitu byly pochvalné, za což patří obrovské poděkování všem! Rozhovorů se uskutečnilo hned desítky s Elit'áky, s členy partnerského českého Coop týmu Alpha Team a dalšími přátelskými známými hráči, kteří se s námi zúčastňovali hry, z 98% ještě i v dobách uživatelského herního serveru, zakládaného Coopu. A že nás skutečně bylo hodně, i když na jeden server bychom se možná naráz vešli v počtu 16 tak na Coop mapu AirPort. :-D Bylo by to tak na utvoření dvou týmů, které by patrolovaly každý po mapě jinudy. Něčeho takového jsme se sice nedočkali, ale to nevadí.

A s některými konkrétními hosty bylo těch rozhovorů dokonce i více. Rozhovory se staly nejzajímavějšími a nejpopulárnějšími Novinkami pro Elit'ácký web, největší peckou byl ale rozhovorem s vývojářem Vietcongu '' Shigorem Birdmanem '' a tímto bych chtěl všem hostům za to moc ještě jednou poděkovat! A Shigorovi Birdmanovi bych chtěl oficiálně zde ještě jednou poděkovat, že si našel ve svém tradičně nabitém čase prostor se vyjádřit k tomuto výročí! Bez něj by tato oslava nešla! :-)

Elit'ácký Kolektiv při vzájemných nadstandardních přátelských vazbách s Alpha Teamem navázal na spolupráci, což je v oblasti hry Vietcong vcelku uníkát pro dvě Coop skupiny, přičemž Elit'áci se přizpůsobovali na herních serverech Alpha Teamu nastavení znovuoživení TeamRespawnu. A především díky [AT]Homimu_CZ máme do dnešního dne už pár let vlastní dedicated server, který jsem si vždy přál mít - je to takový malý splněný sen ve Vietcongu. Za jeho poskytování patří Homimu obrovské díky! Kromě toho Homi má ,,pod palcem'' mnohem více serverů ve své režii.

Nyní taková vsuvka: Při rozsáhlosti webu a tím vším, co nabízí, prohlásil kdysi náš Čestný Host, hráč [AT]Peter Shannon_CZ , že se z webu při tom všem bude moct jednou Vietcong i možná spouštět nějakou ,,utilitkou''. :-) Nad tím sem se tenkrát pousmál a už v té době jsem věděl a řekl, že až takový nadstandardní luxus web určitě nenabídne. :-) Maximální možnou snahou v rámci možností jsou nakonec odkazy pro stažení plné hry, například na ulozto.cz v sekci Ke stažení . :-) Ale taky i jinde na různých webech, kde se Vietcong dá stáhnout.

 
20 let je adekvátně dostačující doba na to, aby se napsala historie. At' už pozitivní nebo negativní. Mezi ty negativní patří například
v roce 2014 ukončení provozování herních serverů od poskytovatele Gamespy, který kromě Vietcongu vypověděl službu i dalším, již starším
hrám. Nejspíš už nebylo po vůli udržovat starší hry. Posléze se našel alternativní poskytovatel Q Tracker, ale i ten nevydržel příliš
moc dlouho. Mezitím jsem se z Vietcong prostředí vzdálil a tak ani nevím, jak se jmenuje současné hostování Vietcong herních serverů a
nerad bych tu plácal nesmysly. :-D

V tomto videu si určitě každý z nás vybaví

své pokusy v misi, když ji hráč(ka) hrál(a) poprvé :-)

 

V roce 2006, tuším v květnu nebo červnu (snad si to pamatuju přesně), vzniklo nové sdružení a posléze pořádný český Coop tým! Byla to vcelku revoluce pro systém hraní Coopu. Sešli se dva nadšenci Vietcongu Ghoose.cz a Lad'a (Lad'a si posléze změnil nick na Ryana) a začalo něco, co bylo v té době doposud nepoznaného. Založili tým jménem Squad Baker (první verze jména byla [BAKER] před nicky členů a až pak [Sq.Baker] za nicky. Podobně jako v CTF se praktikoval tento styl i na Coopech, kam ale ,,Rambo styl'' a honění fragů rozhodně nepatří. Pravý Coop se zážitky se vším všudy a ambice projít celý tým bez ztráty jediného vojáka je úplně odlišný od běžného nezávazného hraní na ,,vlastní pěst'', byt' se s cízími hráči tak nějak ''kooperuje''. A proto tito dva hráči založili tento ryze Coop tým s nastavenými pravidly a řádem. Tým, který byl svými členy časem početný.

Mimochodem - stejný princip a styl hry praktikuje i již zmíněný Alpha Team. Na tento styl hry, podporovaný tehdy a vlastně dodnes komunikačním programem TeamSpeak, pozitivně reagovalo hodně hráčů a byl to zážitek. Však také Bakeři začali nabírat nové hráče a netrvalo to dlouho a byli Vietcong veřejnosti známí a dá se říct - i legendami. Bylo tedy i pár těch hráčů, co členy nebyli, ale pokud se dokázali přizpůsobit tamním pravidlům Bakerů a hrát s maximálně opatrností, obezřetností, krýt jeden druhého a tak dále, nebyl problém si s nimi zahrát (i já jsem s Bakery kdysi velmi rád hrával) a procházet s nimi různé uživatelské mapy, z nichž některé sami vyráběl velmi šikovný člen KostiCZ [Sq.Baker] . A taktéž Alpha Team má pár svých uživatelských zajímavých Coop map. Kvalita map nechybí ani u jednoho z týmů.

Nicméně prakticky skoro stejný styl vlastně dodnes praktikovali Elit'áci - jen je lehce metodou znovuoživení hráčů benevolentnější, ale jinak celkově určitě né diametrálně odlišný. Je tomu asi jenom pár let nazpátek, co bylo Elit'ákem Glsem navrhnuto, aby se metoda znovuoživení na našich, tehdy ještě 2 aktivních serverech, přenastavila z okamžitého narození na 1 minutu čekání. Tím měli být hráči, včetně těch cizích, usměrněni (donuceni) ke způsobu hraní tak, aby nehráli zmíněným rambo stylem a zkusili více hrát Coop na jeho princip a nenechat se Vietnamcema zbytečně zabíjet, aby pak oni zbytečně nemuseli čekat 1 minutu na znovuoživení.

Možná by se někdo zeptal, proč vlastně né rovnou oživení TeamRespawn? (což je oživení až celého týmu, až dokud nepadne poslední živý voják) Je to vcelku jednoduché: Chtěli jsme se co nejvíc přiblížit ke stylu Teamrespawnu, ale zároveň ponechat určitou ,,lat'ku'' volnosti. Chtěli jsme, aby si každý hráč u nás zahrál, ale zároveň, aby nemusel tu otravnou minutu čekat, se musel soustředit a pokud možno nezemřít ani jednou. Myslíme si dodnes, že tohle byl skvělý nápad a ještě skvělejší kompromis pro každého. Nikoho nebaví se dívat klidně i hodinu na ostatní, jak hrají, byt' hráč si většinou za svou smrt může často sám a tak je z něj pouhý divák do konce hry (nebo kola, pokud se mapa nerestartuje kvůli hrubě nepovedenému začátku hry). Prezentace toho, jak v praxi vypadá TeamRespawn, je možné vidět ve videu hned níže, kde se Bakeři po letech sešli a člen King++++cz[Sq.Baker] jeden z takových ,,Gameplayů'' natočil.

Na YouTubu lze najít dokonce i Kingova starší Gameplay videa kolem roku 2009, z doby největší slávy a popularity Bakerů, což už je opravdu hezký archív pro vzpomínky.

 

,,Psal se rok 2005. Já na střední, nadupanej komp, čerstvě zapojenej internet a moře času. Vietcong jsem nainstaloval hned jako první hru na PC. Singleplayer mě absolutně dostal svým zasazením, hudbou, kterou poslouchám dodnes, ale hlavně skvělým dabingem, díky kterému patří ke klenotům mezi českými hrami. Následovaly stovky hodin v módech TDM, CTF... Prošel jsem si pár klany a prožíval zápolení v lize ESL.

Kooperativní mód jsem objevil až mnohem později a netušil jsem, jak mě tento styl hraní Vietcongu ovlivní, jelikož jsem narazil na kamaráda Ghoose.cz, s kterým jsme založili v roce 2006 skupinu SQUAD BAKER. Tato parta prošla nutnou fluktuací, ale zdravé jádro vždy zůstalo a prožili jsme hodně srazů, které držíme dodnes, i když v menších počtech. Takže Vietcongu, díky za ty krásné časy! 10/10 - 100 % ''

Ryan [Sq.Baker]

revoluce pro systém hraní Coopu. Sešli se dva nadšenci Vietcongu Ghoose.cz a Lad'a (Lad'a si posléze změnil nick na Ryana) a začalo
něco, co bylo v té době doposud nepoznaného. Založili tým jménem Squad Baker (první verze jména byla [BAKER] před nicky členů a až pak
[Sq.Baker] za nicky. Podobně jako v CTF se praktikovala hra i na Coopech, kam ,,Rambo styl'' a honění fragů rozhodně nepatří. Pravý
Coop se zážitky se vším všudy a ambice projít celý tým bez ztráty jediného vojáka je úplně odlišný od běžného nezávazného hraní na
,,vlastní pěst'', byt' se s cízími hráči tak nějak ''kooperuje''.

Kooperace českého týmu Squad Baker

aneb jak vypadá skutečný pravý Coop

 

U Vietcongu se člověk i pobaví, dokonce i zasměje. Není to tedy jen o bezhlavém střílení na všechny protihráče nebo Coop nepřátele (tzv. ,,boti'') s umělou inteligencí, ale při hře se kolikrát stanou věci, at' už dobré, veselé nebo i ty méně dobré, ale člověk se prostě zdravým emocím neubrání a o to víc spíše ne, pokud jsou hráči na komunikačním hlasovém programu. To pak smích strhne prakticky každého. Jistě to skoro každý zažil. Dokonce i mimo hru můžete ve svých sluchátkách nebo reproduktorech zaslechnout jednoho z členů rodiny Vašeho spoluhráče, když na něj doma někdo z povzdálí začne mluvit. Někdo té zábavě kromě toho vyjde vstříc naproti a výsledek se většinou dostaví. Ale jindy se to takhle domluví v krásným Vánočním čase, Předem připravená scénka na téma Vietcong s někým, kdo umí svými hláškami pobavit. Jako například originální videa od Staryho Fotra z Vietnamu. :-)

věci, at' už dobré nebo ty méně dobré, ale člověk se prostě zdravým emocím neubrání a o to spíš ne, pokud jsou hráči na komunikačním
hlasovém programu. To pak smích strhne prakticky každého. Někdo té zábavě vyjde vstříc naproti a výsledek se většinou dostaví. Ale
jindy se to takhle domluví o krásným Vánočním čase, předem připravená scénka na téma Vietcong s někým, kdo umí svými hláškami pobavit.
Jako například originál od Staryho Fotra z Vietnamu. :-)

komentovaný Vietcong trénink Starého Fotra na YouTubu zde

 

Ale dokonce i vývojové studio Vietcongu si dalo záležet na humoru a uměli si schovat vtipné video z brífingu - viz. níže video zde. Jenom chudák Hawkins - opět je mimo a neví, o co se jedná. :-D I takové chvíle naše oblíbená legendární hra nabídla, i když tohle video není běžně dostupné a tudíž není oficiální součástí Vietcongu.

Ale dokonce i vývojové studio Vietcongu si dalo záležet na humoru a uměli si schovat vtipné video z briefingu, viz. níže zde. Jenom
chudák Hawkins, opět je mimo a neví, o co se jedná. :-D I takové chvíle naše oblíbená legendární hra nabídla.

 

Dostali jsme se k Starymu Fotrovi a zrušené misi v rámci nastíněných kuriozit. U nich ještě na malý moment zůstaneme. Není totiž žádným tajemstvím, že Vietcong v sobě skrývá tzv. Easter Eggy - což jsou tajné nebo nečekané objekty, cesty, předměty a podobně. Hned v Příletu Hawkinse na Nui Pek lze přes střechu střelnice, kde C.J. Hornster pucuje domorodce Minga s Thompsonem v ruce, přejít na vnější část základny a to až k úplnému okraji. Některých částí vnějšího plotu, pokud se jich hráč dotkne, jsou výbušné. Ty hráč pozná lehce podle toho, že dráty oplocení jsou ke kůlům přibité níže, než ty ostatní. A dovedou ty výbušné Hawkinse zabít, pokud si člověk nenastaví přes konzoli nesmrtelnost.

A stejně tak, jako v této tutoriální misi, tak v ,,Posledním boji'' lze z tábora utéct. Tedy, zatímco v Příletu se hráč moc daleko kolem Nui Peku nedostane a při běhu se v některých částech kolem tábora začne propadat po pás svého těla do půdních textur, až se propadne úplně dolů pod mapu a Hawkinse to zabije, v poslední misi, kdy je bitva prohraná, lze šikovně přeskočit blokující tank a z tábora zhruba podél vedoucí cesty pryč utéct.

Po tomto útěku lze na kraji mapy najít ve vzduchu přišpendlené vysoko nad ,,matrixem'' na místě americké stíhačky vedle sebe, které jsou tam připravené pro závěrečnou videosekvenci, až Hawkins namontuje bombu C4 pod tank. Je skutečně zajímavé, kam se lze až dostat. Mezitím, co jdete k těmto stíhačkám, tak dokud Vás nepřátelský tank má na dohled, tak po Vás střílí.

A tím to ještě nekončí. Další kuriozitou, více známou, přímo v Nui Peku v Příletu je to, že lze vyvolat vietnamskou zombie u Hawkinsových dveří od bunkru. Dá se to zařídit tím, že se nepůjde automaticky za kapitánem Rosenfieldem do TOC, ale jdou se hned pokoušet otevřít dveře Hawkinsova nového ''zázemí''. Po několika pokusech otevírání při úchylném smíchu jakéhosi hlasu vyleze ze dveří střelnice, kde jsou výbušniny, zombie a ta po Vás pořád půjde. Nezabije Vás sice, neublíží Vám, ale neustále Vás bude pronásledovat, at' půjdete po Nui Peku kamkoliv. Nicméně... dá se jí ublížit, i když nezhebne, viz. na konci videa níže pro pobavení! :-D

Dostali jsme se k Starymu Fotrovi a k zrušené misi v rámci kuriozit. U nich ještě na malý moment zůstaneme. Není totiž žádným
tajemstvím, že Vietcong v sobě skrývá tzv. Easter Eggy - což jsou tajné nebo nečekané objekty, cesty, předměty a podobně. Hned v
Příletu Hawkinse na Nui Pek lze přes střechu střelnice, kde C.J. Hornster pucuje domorodce Minga s Thompsonem v ruce, přejít na vnější
část základny a to až k úplnému okraji. Některých částí vnějšího plotu, pokud se jich hráč dotkne, jsou výbušné. Ty hráč pozná lehce
podle toho, že dráty oplocení jsou ke kůlům přibité níže, než ty ostatní. A dovedou ty výbušné Hawkinse zabít, pokud si člověk
nenastaví přes konzoli nesmrtelnost.
Díky tomu, že byl vydán i editor pro vytváření vlastních uživatelských map, se Vietcong brzo dočkal svého rozvíjení pro hru po
internetu. Ti, kteří se do prací s editorem pustili a některé mapy jsou skutečně parádní, těm patří velké poděkování, at' už se jedná
o jakýkoliv herní mód. Hitem se například staly mapy pro CTF mód (ulovení vlajky nepřítele a k dosažení bodu pro svůj tým zanést ke své
vlajce, která musí být neukradena) Osgiliath-City, Midi a další, které nemají žádný základ původní mapy od PTERODONu.
U Coopu se zase můžeme bavit o mapách upravených se ,,základním kamenem'' - tedy pro jistotu vysvětleno - vzít původní mapu a upravit
ji, stejně tak U CTF map, módu DeatMatch a podobně, tak jsou Coop mapy, které jsou vytvořeny bez základního terénu a jsou vcelku velké
a pak jsou i tzv. propojovačky, kdy je více map sladěno do jedné a ještě je tam něco málo přidáno, jako je přístaviště - jako je tomu
u mapy [AT]DayBreak. A zrovna tato mapa je vcelku velká. Dokonce existují i Coop mapy, u kterých nestačí ani minimálních 60 minut hry
(nelze nastavit nižší limit pro pravidlo ukončení mapy).
Nejedná se nicméně pouze jen o mapy. Kvůli konci GameSpy se někteří jednotlivci snažili Vietcong udržet různými ,,utilitkami'' ve stylu
hamachi, aby se dál mohlo po internetu hrát. Nakonec ale zvítězila objevená možnost pouze přepsat v hosts souboru adresu a potvrdit ji.
Koho by před několika lety napadlo, že tato elegantní a jednoduchá možnost zařídí přesměrování komunikační adresy pro nadálé
zobrazování herních serverů? Nakonec díky této vymoženosti nebylo potřeba do počítače cokoliv instalovat.
Další ještě zajímavou zmínkou je to, že pro oživení a drobných oprav ve hře, se mluvilo a psalo o patchi 1.70, kde jako nová zbraň pro
použití pro internetu pro všechny herní módy, měl být granátomet M-79. Z tohoto záměru nakonec nešlo a zůstal jen v myšlenkách.
Nícméně na případném oživení původního Vietcong a popřípadě i Fist Alphy se už nějaký ten měsíc nahlas mluví a píše o tom, že by se naše
oblíbená legendární hra mohla dočkat remasteru, jako tomu je u Mafie: Lost Heaven a nebo rovnou vyvíjení zcela nového Vietcongu 3, kdy
by měly pravděpodobně reálně zůstat zachované určité rysy Vietcongu 1, nebo alespoň částečně. Malý problém by ovšem byl s českým
dabingem. Herci po více, než 20 letech mají svoje hladiny hlasů již jinde a tak by některé postavy, které mají věk kolem 30 let, mohly
vyznívat jako chlapi bud' středního věku nebo pomalu jako důchodci. A jelikož český dabing je pro Srdcového hráče Vietcongu Zlatý důl,
určitě by se vytratilo veškeré kouzlo v dabingu, kdyby postavy namluvilo část nebo komplet sestava jiných dabérherců. Kdepak - 
originál je prostě jen jeden a od toho také originální je.

 

Díky tomu, že byl vydán i editor pro vytváření vlastních uživatelských map, se Vietcong brzo dočkal svého rozvíjení pro hru po internetu. Ti, kteří se do prací s editorem pustili a některé mapy jsou skutečně parádní, těm patří velké poděkování, at' už se jedná o jakýkoliv herní mód. Hitem se například staly mapy pro CTF mód (ulovení vlajky nepřítele a k dosažení bodu pro svůj tým zanést ke své vlajce, která musí být neukradena) Osgiliath-City, Midi a další, které nemají žádný základ původní mapy od PTERODONu.

U Coopu se zase můžeme bavit o mapách upravených se ,,základním kamenem'' - tedy pro jistotu vysvětleno - vzít původní mapu a upravit ji, stejně tak U CTF map, módu DeatMatch a podobně, tak jsou Coop mapy, které jsou vytvořeny bez základního terénu a jsou vcelku velké a pak jsou i tzv. propojovačky, kdy je více map sladěno do jedné a ještě je tam něco málo přidáno, jako je přístaviště - jako je tomu například u mapy [AT]DayBreak. A zrovna tato mapa je vcelku velká. Dokonce existují i Coop mapy, u kterých nestačí ani minimálních 60 minut hry (přitom nelze nastavit nižší limit pro pravidlo ukončení mapy).

Nejedná se nicméně pouze jen o mapy. Kvůli konci GameSpy se někteří jednotlivci snažili Vietcong udržet různými ,,utilitkami'' ve stylu hamachi, aby se dál mohlo po internetu hrát. Nakonec ale zvítězila objevená možnost pouze přepsat v hosts souboru v systému Windows adresu a potvrdit ji. Koho by před několika lety napadlo, že tato elegantní a jednoduchá možnost zařídí přesměrování komunikační adresy pro nadálé zobrazování herních serverů? Nakonec díky této vymoženosti nebylo potřeba do počítače cokoliv instalovat.

Další ještě zajímavou zmínkou je to, že pro oživení a drobných oprav ve hře, se mluvilo a psalo o patchi 1.70, kde jako nová zbraň pro použití pro internetu pro všechny herní módy, měl být granátomet M-79. Z tohoto záměru nakonec nešlo a zůstal jen v myšlenkách. Nícméně na případném oživení původního Vietcongu a popřípadě i Fist Alphy, se už nějaký ten měsíc nahlas mluví a píše o tom, že by se naše oblíbená legendární hra mohla dočkat remasteru, jako tomu je u Mafie: Lost Heaven a nebo rovnou vyvíjení zcela nového Vietcongu 3, kdy by měly pravděpodobně reálně zůstat zachované určité rysy Vietcongu 1, nebo alespoň částečně. Malý problém by ovšem byl s českým dabingem. Herci po více, než 20 letech, mají svoje hladiny hlasů již jinde a tak by některé postavy, které mají věk kolem 30 let, mohly vyznívat jako chlapi bud' středního věku nebo pomalu jako důchodci, takže by zněli divně nebo by to úplně nepasovalo. A jelikož český dabing je pro Srdcového hráče Vietcongu Zlatý důl, určitě by se vytratilo jeho veškeré kouzlo, kdyby postavy namluvilo část nebo komplet sestava jiných dabérherců.  Ztratilo by to po této stránce své základy. Kdepak -  originál je prostě jen jeden a originální také bezpochyby je.

 

Nicméně to, co ted' přijde za video, je taktéž originální. Asi jen málokterá hra se může pochlubit i jejího zfilmování fanouškama, jako to udělal Pet'angames se svými kamarády a známými. Nutno říct, že výběr obličejů pro jednotlivé postavy se povedl a hoši se snažili klást důraz na to, aby filmík byl co nejvíc autentický s hrou, takže jsou tam slyšet částečně přesně i nadávky při přestřelkách. Tohle byl rozhodně povedený příspěvek. Film obsahuje u hráčů ''velmi oblíbenou'' pasáž s tunely, na což si určitě každý z nás v těch dobách, kdy jsme je poprvé hráli, vzpomene. Údivem však dodnes je, že si mnozí z nás pořádně neprohlédli nastavení hry a svítili si výstřelama z pistole, protože k dispozici má Hawkins svítilnu s neomezeným svícením. :-D Nicméně pravda, to tenkrát ani nebylo ozkoušené a tak mnozí z nás se svícením raději šetřili a svítili chvíli pouze tam, kde je absolutní tma, což bylo právě v chodbách tunelů, do nichž nepočítáme svíčkami osvícené místnosti jako třeba podzemní nemocnici, která ve hře je při hledání ztraceného Marva.

Všechno je legendární, i český dabing
 
Bez čeho se v rámci tohoto krásného výročí určitě neobejdeme, je zmínka o českém dabingu. Kdo rád sleduje filmy, seriály, dokumenty a
tak dále, tak zcela jistě ví, že český dabing měl vždy své kvalitní herce a herečky se svými zbarvenými hlasy. Tato perla a klenot
českého dabingu platí i pro hru Vietcong. Ve své době v pražském dabingovém studiu MEC Production paní režisérka vybírala dabéry pro
jednotlivé postavy pro hru a výsledku výběrového řízení se nedalo nic vytknout.
O co jde ale především, že Vietcong svým žánrem prezentuje válečné téma, takže nejde o pouhé klidné dialogy při rozhovorech mezi vojáky
nebo brífingy s kapitánem Samuelem Rosenfieldem, ale o originální vulgární hlášky a nadávky. Tohle je věc, která nadchla a pohltila dá
se říct drtivou většinu českých hráčů, včetně spíš těch v jistém nižším věku, kdy nepublikovatelná slova hltají nejvíc a jsou tím
,,uneseni''. Dabing pro české hráče zkrátka sehrál svou veleúspěšnou roli a tento faktor přispěl k popularitě a Vietcongmánii. Na
YouTubu lze slyšet i anglický dabing (jakožto sekundární originální/původní jazyk, jelikož ve hře se hraje za americké postaby), ale
upřímně si řekněme, že čeština je jazyk specifikovaný co se rozmanitosti slov, včetně těch vulgárních týče, je čeština na světě
jedinečná a prakticky neporazitelná.
Jako malá ukázka kvality jednoho hlasu v českém dabingu jsou níže dvě vložená videa. A jelikož do článku nelze dát skoro všechny
dabingové herce, pojd'me si pustit libůstkový hlas člověka hlavní postavy, za kterou Vietcong hrajeme. Hlas, který nás provází po celou
dobu hry. No, kdo by si uměl Hawkinsův hlas představit dnes, že by ho daboval někdo jiný? Nemyslitelné. I pan Svatopluk Schuller se
ve studiu uměl hezky vyřádit.Všechno je legendární, i český dabing
 
Bez čeho se v rámci tohoto krásného výročí určitě neobejdeme, je zmínka o českém dabingu. Kdo rád sleduje filmy, seriály, dokumenty a
tak dále, tak zcela jistě ví, že český dabing měl vždy své kvalitní herce a herečky se svými zbarvenými hlasy. Tato perla a klenot
českého dabingu platí i pro hru Vietcong. Ve své době v pražském dabingovém studiu MEC Production paní režisérka vybírala dabéry pro
jednotlivé postavy pro hru a výsledku výběrového řízení se nedalo nic vytknout.
O co jde ale především, že Vietcong svým žánrem prezentuje válečné téma, takže nejde o pouhé klidné dialogy při rozhovorech mezi vojáky
nebo brífingy s kapitánem Samuelem Rosenfieldem, ale o originální vulgární hlášky a nadávky. Tohle je věc, která nadchla a pohltila dá
se říct drtivou většinu českých hráčů, včetně spíš těch v jistém nižším věku, kdy nepublikovatelná slova hltají nejvíc a jsou tím
,,uneseni''. Dabing pro české hráče zkrátka sehrál svou veleúspěšnou roli a tento faktor přispěl k popularitě a Vietcongmánii. Na
YouTubu lze slyšet i anglický dabing (jakožto sekundární originální/původní jazyk, jelikož ve hře se hraje za americké postaby), ale
upřímně si řekněme, že čeština je jazyk specifikovaný co se rozmanitosti slov, včetně těch vulgárních týče, je čeština na světě
jedinečná a prakticky neporazitelná.
Jako malá ukázka kvality jednoho hlasu v českém dabingu jsou níže dvě vložená videa. A jelikož do článku nelze dát skoro všechny
dabingové herce, pojd'me si pustit libůstkový hlas člověka hlavní postavy, za kterou Vietcong hrajeme. Hlas, který nás provází po celou
dobu hry. No, kdo by si uměl Hawkinsův hlas představit dnes, že by ho daboval někdo jiný? Nemyslitelné. I pan Svatopluk Schuller se
ve studiu uměl hezky vyřádit.

 

Všechno je legendární, i český dabing

 

Bez čeho se v rámci tohoto krásného výročí určitě neobejdeme, je zmínka o českém dabingu. Kdo rád sleduje filmy, seriály, dokumenty a tak dále, tak zcela jistě ví, že český dabing měl vždy své kvalitní herce a herečky se svými zbarvenými hlasy. Tato perla a klenot českého dabingu platí i pro hru Vietcong. Ve své době v pražském dabingovém studiu MEC Production paní režisérka vybírala dabéry pro jednotlivé postavy pro hru a výsledku výběrového řízení se nedá nic vytknout.

O co jde ale především, že Vietcong svým žánrem prezentuje válečné téma, takže nejde o pouhé klidné dialogy při rozhovorech mezi vojáky na základě, když Steve Hawkins přiletí na Nui Pek nebo brífingy s kapitánem Samuelem Rosenfieldem, ale o originální vydařené vulgární hlášky a nadávky. Tohle je věc, která nadchla a pohltila dá se říct drtivou většinu českých hráčů, včetně spíš těch v jistém nižším věku, kdy nepublikovatelná slova hltají nejvíc a jsou tím ,,uneseni''. Dabing pro české hráče zkrátka sehrál svou veleúspěšnou roli a tento faktor přispěl k popularitě a Vietcongmánii. Na YouTubu lze slyšet i anglický dabing (jakožto sekundární originální/původní jazyk, jelikož ve hře ''hrají'' americké postavy), ale upřímně si mezi sebou řekněme, že čeština je jazyk specifikovaný co se rozmanitosti slov, včetně těch vulgárních týče, je čeština na světě jedinečná a v tomhle prakticky neporazitelná.

Jako malá ukázka kvality jednoho hlasu v českém dabingu jsou níže dvě vložená videa. A jelikož do článku nelze dát skoro všechny dabingové herce, pojd'me si pustit libůstkový hlas člověka hlavní postavy, za kterou Vietcong hrajeme. Hlas, který nás provází po celou dobu hry. No, kdo by si uměl Hawkinsův hlas představit dnes, že by ho daboval někdo jiný? Nemyslitelné. I pan Svatopluk Schuller se ve studiu při dabování své postavy uměl hezky vyřádit. Všechny dabéry ze hry si lze prohlédnout a většinu z nich i videem poslechnout ve svých podsekcích v první části zde a ve druhé zde .

 

,,Vietcong je pro mě klasika. Jsem rád, že i dneska po ,,x'' letech se sejdeme s klukama na TeamSpeaku a řešíme každodenní věci, jakobychom byli spolu někde venku a do toho si bud' zahrajeme právě Vietcong nebo Sniper Elite 3 a jiné. Jsem rád, že alespoň s [AT]Formanem_CZ jsem měl tu možnost se 2x osobně setkat. 88 % ''

DanyBoyCZ

 

,,U Vietcongu jsem strávil kus svého života. Kdyby ta hra neexistovala, asi bych ani nevlastnil PC. :-D Díky hře jsem se poznal s mrakem super lidí. Pro mě jako nadšence války ve Vietnamu bych ji doporučil asi každému, kdo má rád střílečky na reálným základu. 100 % ''

{G.S} Mc Karkysowic

 

,,Vietcong je vlastně moje první a jediná střílečka, kterou hraju. Přiznám se - když jsem byla u [AT]Petera Shannona_CZ, on hrál a já chtěla spát. Docela mě jeho hraní a kecání po TSku otravovalo. Když mu šly zvuky ze hry ze sluchátek a do toho místy až vykřikoval, když ho něco naštvalo, v duchu jsem zuřila. No a postupem času jsem si řekla, že by mohlo být fajn to zkusit, ale nějak jsem se zpočátku styděla o to Peterovi říkat. Ale vzal to v pohodě a k hraní mě pustil. Moje první mapa byla ta výcviková, kde byl Peter překvapen mou muškou. :-)

Lidi, na které nezapomenu, to jsou ti, kteří přišli na TeamSpeak si k nám pokecat. Škoda, že se více nehraje na serverech, protože je to legenda mezi střílečkama. Někdy se ovšem najdou chvilky, kdy se obstojně hraje s rozumnými lidmi, kdo neběhá zběsile a není každou chvíli dole. Když jsme tým, máme spolu držet. Největší zážitek a dojmy byly z osobního setkání v Brně, to jsme se chlámali. Joe jakožto vtipálek, Peter Shannon přemýšlející typ, ale byl z Joea taky mimo :-D No a já... nevím, kam se zařadit, ale užívala jsem si to.

Líbily by se mi úplně nové mapy, třeba nějaká vyloženě lesní, kde by byly bunkry, různé schovávačky, lesní kvítí a houby. Tu mapu udělat tak, aby byla vyvážená, co se týče počtu bunkrů, schovávaček a kompetencí profesí coby týmu. Nebylo by špatné přidat nějaké další kompetence v souladu s každou profesí, aby se jedno s druhým mohlo doplňovat (například ženista by mohl házet náboje nebo je položit, aby si je druhý vzal a zdravotník by mohl dělat to samé s obvazy). Přijde mi, že kompetence profesí jsou hrozně omezené. A co bych vzkázala hře do dalších let? At' se na ni nezapomene a lidi jdou s náma hrát!!! 80 % ''

[AT]Sharka_CZ

Vietcong je pro mě klasika. Jsem rád, že i dneska po ,,x'' letech se sejdeme s klukama na TeamSpeaku a řešíme každodenní věci,
jakobychom byli spolu někde venku a do toho si bud' zahrajeme právě Vietcong nebo Sniper Elite 3 a jiné. Jsem rád, že alespoň s

[AT]Formanem_CZ jsem měl tu možnost se 2x osobně setka

 

Vietcong toho nabídl hodně, co se rozmanitostí misí týče. Vývojáři prakticky nevynechali nic z toho, co se skutečně dělo ve válce ve Vietnamu a mise byly přeneseny a seskládány do děje hry chronologicky tak, aby hra neupadala do stereotypu a měla svůj reálný příběh. I když v některých misích, společně s jednotkou, vedenou Seržantem První třídy Stevem Hawkinsem, šlo o vystřílení nepřítele a dostat se na patřičné místo, nicméně nebylo tomu tak vždy po sobě jdoucích misích. A když má hra prakticky všechno, tak opravdu všechno: V rámci příběhu kampaně od příletu nového vojáka na americkou základnu na kopci Nui Pek jako náhrada za padlého krajana, stopování nepřítele na Ho Či Minhově stezce, prohledávání tolikrát zmiňovaných tunelů, které Vietcong v té době používal pro svou logistiku zbraní, munice, veškerých zásob, pro své vlastní bezpečí při přemíst'ování vojáků, polních improvizovaných podzemních nemocnic, lůžkových pokojů; potom výjezdní mise džípem za nemocným vesničanem, lokalizace tankových ruských vozidel, vzdušná ofenzíva na opevnění NVA velitelských ruin Po Tlong Karai, vyhledávání nepřítele v bažině a jeho likvidace, případně jeho zajmutí, ochrana zpřátelené vesnice místních domorodců, obranná mise rádiové stanice, utéct v noci před Vietcongem po opuštění hrůzostrašných zatopených tunelů, noční obrana přepadeného tábora, k tomu doprovodné videosekvence...

Každá mise, včetně i datadisku Fist Alpha - jakožto děj v rámci výstavby základny před hlavním dílem Vietcong 1, měla svou podstatu a úkol a byla jedinečná, což byl  asi možná i faktor, díky kterému se hráč rozhodně nenudil a čekaly další výzvy v příštích misích. Jistě, Vietcong v tomhle dodnes není žádnou výjimkou, úkoly se plní i v jiných střílečkách, nicméně v tehdejší době kolem roku 2003 nikdo nevymyslel střílečku s tématem Vietnam a o to víc můžeme být rádi, že tento nápad měli naši čeští vývojáři, kteří si i po dlouhých 20 letech všichni zaslouží obdiv a uznání a to už jenom proto, že v tehdejší době byly omezenější zdroje pro podklady vývoje hry a její možný ambiciózní koncept. A pro ně je největší odměnou to, že mnozí z nás Vietcong hrají dodnes a pevně se dá věřit tomu, že ta hrstka nejvěrnějších ho vydrží ještě hrát dlouho. Že by dalších 10 dlouhých let? No - jeden popravdě nikdy neví. Mockrát Vám chlapi z bývalého PTERODONu děkujeme! Na Vašich Srdcích Vás může hřát, kolik lidí si až tak moc Vaši vyrobenou hru oblíbilo! Vietcong si zaslouží označení legendou a navždy jím bude! 20 let je už opravdu pro PC hru nějaká dekáda života! :-)

Na samý závěr tohoto velkého výročního článku je na místě popřát Vietcongu všechno nejlepší nejen k výročí 20 let úspěšného fungování, ale do budoucna i minimum veškerých chyb ve hře, v grafice, naopak mnoho virtuální vitality, kvality, kondice, zážitek ze hry, spokojené věrné hráče a další úspěšné roky fungování po internetu! A také hlavně možnosti jeho zprovoznění při instalaci na novějších operačních systémech Windows! Kdybych sám tedy mohl zhodnotit číslem velice stručně v rámci recenzí tuhle naši skvělou oblíbenou hru, mám jasno:

 

 

97 %

 

Tak, Milý a Drahý VIETCONGU, ještě jednou VŠECHNO NEJLEPŠÍ K TVÉMU VÝROČÍ 20 LET !!!

 

Vietcong toho nabídl hodně, co se rozmanitostí misí týče. Vývojáři prakticky nevynechali nic z toho, co se skutečně dělo ve válce ve
Vietnamu a mise byly seskládány během děje tak, aby hra neupadala do stereotypu. I když v některých misích, společně s jednotkou,
vedenou Seržantem První třídy Stevem Hawkinsem, šlo o vystřílení nepřítele a dostat se na patřičné místo, nicméně nebylo tomu tak vždy
po sobě jdoucích misích. A když má hra prakticky všechno, tak opravdu všechno: V rámci příběhu kampaně od příletu nového vojáka na
americkou základnu na kopci Nui Pek jako náhrada za padlého krajana, stopování nepřítele na Ho Či Minhově stezce, prohledávání tolikrát
zmiňovaných tunelů, které Vietcong v té době používal pro svou logistiku zbraní, munice a veškerých zásob, potom výjezdní mise džípem
za nemocným vesničanem, vzdušná ofenzíva na velitelské opevnění ruin Po Tlong Karai, ochrana zpřátelené vesnice místních domorodců,
obranná mise rádiové přenosky, utéct v noci před Vietcongem, noční obrana přepadeného tábora, k tomu doprovodné videosekvence...
Každá mise měla svou podstatu a úkol, což byl faktor, díky kterému se hráč rozhodně nenudil a čekaly další výzvy v příštích misích. Jistě,
Vietcong v tomhle dodnes není žádnou výjimkou, úkoly se plní i v jiných střílečkách, nicméně v tehdejší době nikdo nevymyslel střílečku
s tématem Vietnam a o to víc můžeme být rádi, že tento nápad měli naši čeští vývojáři, kteří si i po dlouhých 20 letech všichni
zaslouží obdiv a uznání. A pro ně je největší odměnou to, že mnozí z nás Vietcong hrají dodnes a pevně se dá věřit tomu, že ta hrstka
nejvěrnějších ho vydrží ještě hrát dlouho. Že by dalších 10 dlouhých let? No - jeden popravdě nikdy neví. Mockrát Vám chlapi z bývalého
PTERODONu děkujeme! Na Vašich Srdcích Vás může hřát, kolik lidí si až tak moc Vaši vyrobenou hru oblíbilo! Vietcong je legenda a navždy
bude!
Na samý závěr tohoto velkého výročního článku je na místě popřát Vietcongu nejen k výročí 20 let úspěšného fungování, ale i minimum
mechanických chyb ve hře, v grafice, mnoho virtuální vitality, kondice, spokojené věrné hráče a další úspěšné roky fungování po
internetu! A také hlavně možnosti jeho zprovoznění při instalaci na novějších operačních systémech Windows! Kdybych sám mohl zhodnotit
číslem velice stručně v rámci recenze tuhle naši skvělou oblíbenou hru, o čísle mám jasno: